Jelenlegi hely

Női vállalkozások titka

Mi jellemzi őket? Miben jobbak? Milyen területen van szükségük segítségre, támogatásra? Mivel foglalkoznak? Miért jó, ha anya vállalkozik? Megmutatjuk.

A vállalkozói gondolkodás terjedésével és az internetes technológiák robbanásszerű változásával sok lehetőség nyílt a női vállalkozások előtt. Sok kreatív, jó ötlettel rendelkező kisgyermekes anya mer belevágni az önálló üzletbe, hiszen az online megoldásokkal a termék/szolgáltatás forgalmazása, hirdetése otthonról is megoldható.

A kutatások szerint a női vállalkozások hatékonyabbak, mint más vállalkozások. A tipikus női képességek, mint a jó szervezőkészség, problémamegoldás, precizitás, esztétikai érzék, empátia, szorgalom, alacsony kockázatvállalás azt eredményezi, hogy a nők által irányított cégek hosszabban és stabilabban működnek, mint mások, de az is igaz, hogy lassabban fejlődnek.

Milyenek a női vállalkozások?

  • az átlagosnál hosszabb életűek, megbízhatóbbak, hatékonyabbak, stabilabbak
  • kisebb méretű cégek, főleg egyéni-, és mikrovállalkozások
  • a kisebb, de kiszámíthatóbb nyereséget célozzák meg
  • kockázatvállalási kedvük alacsony
  • jellemzően női szakmákban, területeken működnek (pl. szépségipar, tanácsadás)
  • abból indulnak ki, amit szeretnek csinálni (pl. egy hobbi, elkötelezettség egy ügy mellett)
  • szabálykövetőbbek, jobban ismerik és betartják a jogszabályokat
  • pontosabbak az adminisztrációban
  • a családjukat fontosabbnak tartják, mint a vállalkozásukat

Amiben a női vállalkozók jobbak

  • egyszerre több dologra tudnak odafigyelni
  • biztonságosabb megoldásokat választanak
  • kreatívak a problémamegoldásban
  • jobban elfogadják a segítséget, bátrabban kérnek tanácsot
  • érzékenyebbek a társadalmi problémákra, jobban meglátják a beavatkozási pontokat
  • jobb a kommunikációs kézségük
  • nagyobb empátia készség, ami ideális az ügyfelek jobb megértéséhez
  • hajlandóak mindig tanulni, fejlődni
  • a racionális gondolkodáson kívül jelen van a női megérzés, és sok más érték
  • az erőforrások hatékony csoportosítása
  • a profitorientáltsággal szemben a nonprofit, közhasznú tevékenység iránt vonzódnak
  • hiánypótló tevékenységekre törekszenek
  • jól szerveznek, több síkon gondolkodnak
  • az értékteremtés, az értékmegőrzés fontos nekik,
  • beleviszik az érzelmeket, a szenvedélyt (a lelkesedés az ügyfelekre is hatással van)
  • megbízhatóbbak, döntéseiket többször is átgondolják

Amiben fejlődésre van szükségük

Gyakran nincs elég önbizalmuk ahhoz, hogy belevágjanak abba a vállalkozásba, amibe szeretnének, szükségük van a bátorításra, támogatásra és megerősítésre. Nagy segítség a jó példa, az hogy másoknak is sikerült!

Általában nehézségekkel küzdenek ezeken a területeken is:

  • személyes reputációépítés, személyes márka fontosságának felismerése, ennek technikái
  • delegálás, vezetés, időmenedzsment,
  • innovatív technológiák széleskörű használata
  • családi kötelezettségek, szerepek összeegyeztetése
  • inkább érzelmi alapon fogadják a kritikát
  • különválasztani a személyes, privát szférát és a munkaidőt
  • kevésbé rendelkeznek kapcsolati tőkével
  • pénzügyi, befektetési, hitelekkel kapcsolatos ismeretek

Nemcsak az egyszemélyes vállalkozásoknak fontos egy barátságos, támogató közeg, ahol meghallgatnak, ahol bizalommal beszélhetünk a problémáinkról, küzdelmeinkről.  Kell időnként egy külső szem, jó tanács, ötlet, inspiráció, segítség. Támogató közösségek, csoportok, vállalkozói klubok működnek, ahol megsokszorozódik a tudás, lendületet kaphatunk a munkában.

Mivel foglalkoznak?

A női vállalkozók többsége főleg a kereskedelem, szolgáltatás, oktatás, egészségügy területén működik. Inkább egyéni-, mint társas vállalkozásban dolgoznak. A jogi, számviteli, könyvelési szolgáltatások mellett a személyes szolgáltatások is jellemzőek: fodrászat, kozmetika, szépségápolás, coaching, tréneri munkák, mentorálás, nyelvoktatás. A működő vállalkozások profilja nagyon sokrétű, sokan a kézműves élelmiszerek, ékszerek, ajándéktárgyak tervezésével, készítésével foglalkoznak. Sokan az általuk ismert, a környezetükben jelen lévő mindennapi problémákra keresnek megoldást a vállalkozás indításával.

Az internetes technológiák lehetővé teszik, hogy otthonról is sikeres vállalkozóvá váljunk. Egy weboldal, blog létrehozásával, és a közösségi oldalakon való jelenléttel online közösséget is létre tudunk hozni, skype-on a kapcsolattartást intézhetjük. 

Miért akar egy anya vállalkozni?

A gyermekvállalás új kérdéseket vet fel a munka és magánélet egyensúlya tekintetében. Megváltoznak a prioritások, több szervezést igényel, hogy a családra elég idő és energia jusson. Sok anya életében új távlatokat nyit a szülővé válás, kreatív energiák szabadulnak fel, szeretnék megtalálni a saját útjukat, hivatásunkat.

Van, aki az otthon töltött időt kihasználja a tanulásra, egy új, vállalkozói életforma kiépítésére, mert nagyobb szabadságot, rugalmasságot szeretne a munkájában, de mások úgy érezhetik, szülőként biztosabb, kiszámíthatóbb keretekre vágynak.

Otthonról dolgozva könnyebben és rugalmasabban lehet megszervezni a családi életet, egyszerűbb megoldani a gyerekek betegsége vagy az iskolai szünetek idejét, az ügyintézést és a háztartást. Nincs főnöke, de magára van utalva az önállóság minden hátrányával és előnyével együtt.

Mielőtt belevágna valaki egy vállalkozásba, a szakértők szerint ezeket érdemes átgondolni:

  • van-e piacképes tudása, szakképzettsége az adott témában?
  • van-e üzleti terve?
  • a gyermekek felügyelete mennyire megoldott?
  • mi az alapvető célja? szükséghelyzet, önmegvalósítás, vagy más ok vezeti?
  • hisz abban, amit csinál?

Felhasznált forrás: Nők a nemzetgazdaságban (Európai Regionális Szervezet), piacesprofit.hu

Halász Kinga, Budapestimami