Jelenlegi hely

Miről beszélnek a bizonyítványban a jegyek? - magyarázom a bizonyítványom – itt a félév vége

"Ha a vonat indulásakor esik az eső, még később kisüthet a nap!" Megnéztük, hogy egy nem állami iskolában, hogyan működik a félévi bizonyítvány kiértékelése, és hogy viszonyuljunk mi szülők az adott jegyekhez. Bizony valahogy ez is sokkal családbarátabb! A kecskeméti MátrixSuli tanárai szöveges értékelővel is készülnek a félévi bizonyítvány mellé. A visszajelzés ilyen formája, tiszteli a diák iskolai munkáját, pontosabban tájékoztatja a szülőket és útmutatást nyújt a jövőre. A cikkben az értékelés, a bizonyítvány, az osztályozás értelmét járjuk körbe.

Mit fejez ki az osztályzat?

Senkinek nem meglepetés, hogy a tanulókat teljesítményük alapján 1-5-ig terjedő skálán értékelik. A legtöbb szülő és gyerek annak örül, ha „szép” bizonyítványt kap a gyerek: ki szeretné azt hallani, hogy valamiből közepes? Ugyanakkor ez a tanuló készségeinek, képességeinek, motivációinak visszajelzésére kevésbé alkalmas eszköz. Ezért egyedüliként való alkalmazása nem ad elegendő információt ahhoz, hogy valóban megismerjük és értékeljük gyerekünk tudását. Nem számol a „hozzáadott értékkel”.

Nem, vagy csak minimálisan veszi figyelembe, hogy egy 3-as jegy is lehet hatalmas erőfeszítés eredménye, sőt, a kiváló is megszerezhető akár könnyedén. Nem pontos rangsor állításával rombolja a diák magába és a tanulásba vetett hitét, elveszi a megfelelő motivációt.

Nem beszélnek a jegyek arról sem, hogy a diákok eleve különböző képességekkel érkeznek, 3-4 év különbség is lehet e tekintetben akár már két elsős kisgyerek között is.

Mit jelent valójában az értékelés?

Lényegesen összetettebb folyamat, mint csupán az osztályzatok. Funkciója nem csak annak visszajelzése, hogy a tanuló az elvárásokhoz képest számszerűen hogyan teljesít! Sőt! Egyben rangsorképző is a tanulók között, valamint előrejelzi a továbbtanulási lehetőségeket. Orientál, hogy melyek az erősségek és gyengeségek. Önreflexió és önismeret is egyúttal: láthatjuk, mit tanulunk szívesebben.

A tanulókat nem csak akkor értékeljük, amikor megkapják a jegyeket (záró, szummatív értékelés),  hanem akkor is, amikor felmérjük, már mit tud (diagnosztikus), illetve amikor folyamat közben jelzünk vissza (formatív). Jó esetben a félévi értékelés formatív, azaz formáló-fejlesztő funkciójú, hiszen a cél nem az, hogy „bebetonozza” a gyerek tudását adott szintre, hanem épp ellenkezőleg: egy „pillanatkép”. Ami arra jó, hogy segítse a tanulót merre, hogyan tovább. Ennek egy nélkülözhetetlen eszköze az árnyalt szöveges értékelés, ami a jegyek mögött meghúzódó valós tartalmakat is felfedi, ezzel kiegészítve-magyarázva az osztályzatok valódi értékét.

A teljesítmény nem csak a gyerekek tudásától, képességeitől, szorgalmától függ, hanem számos személyes tényezőtől: a kapcsolatoktól, a csoportban elfoglalt helytől, biztonságérzettől, a tanár munkájától stb.

Egy tanuló ugyanabból a tárgyból adott pedagógusnál szenved, nyafog, a másiknál szárnyal. Adott intézményben nehezen halad, másutt könnyebben helytáll. Ezzel mi, felnőttek is így vagyunk: az érzelmeink befolyásolják a teljesítményünket. Ahol jól érezzük magunkat, biztonságban vagyunk, ott többet-jobbat tudunk kihozni magunkból. A MátrixSuliban ezt már bizonyították a diákok, a biztonság, a szeretet, a szorongásmentes és családias légkör, ami körülveszi őket szárnyakat ad a tanuláshoz.  

Ha fél évig minden este vacsorát főzök a családomnak, és februárban azt mondják a családtagok, hogy 4-es, mit szólnék? Lehet, hogy csak 2-szer volt sótlan? Ha 5-öst adnak, akkor tökéletes vagyok mindenben? A 3-as az már szinte ehetetlen? Ezért nagyon fontos a mögöttes tartalmak feltárása, megértése, az osztályzatok kiegészítése szöveges értékeléssel.

Mit tegyünk szülőként?

A fentiek alapján érdemes az osztályzatokra úgy tekinteni, mint egy állomásra. Ha a vonat indulásakor esik az eső, még később kisüthet a nap! Azt érdemes vizsgálni, honnan indult a gyerek, tett-e elegendő erőfeszítést. Ha nem, akkor miért? Mint látható, számtalan tényezőtől függ, hogy egy adott tárgyból valaki hogy szuperál. Ha a gyerek elégedetlen, az jó kiindulási alap lehet a fejlődésre. Ha  csupán mi felnőttek vagyunk azok, és ennek hangot is adunk, az bizony épp ellenkező hatást vált ki! Ezzel azt állítjuk: saját kudarcunk - átvállalva a felelősséget.

A bizonyítvány a gyereké!

Ahhoz hogy elkerüljük ezt a szükségtelen konfliktust, érdemes folyamatosan tájékozódni, információkat kérni év közben is: így nincs meglepetés. A szöveges értékelés (akár szóbeli, akár írásbeli), esély arra, hogy érdemben beszélgessünk, gondolkozzunk, tervezgessünk, fejlődési irányokat jelöljünk ki. Rengeteg hasznos, fontos információt kapunk gyerekünkről (és nem csak a tantárgyi tudásáról), hanem a személyiségéről, attitűdjeiről,  tantárgyakhoz nem köthető, jegyekkel nem leírható képességeiről: segítőkészség, becsületesség, vagy akár a humor.

Legyen információnk!

Elsősorban magától a gyerektől. Ez ne jelentsen túlzott ellenőrzést: legyen valós, folyamatos az érdeklődésünk. Álljunk azzal a szándékkal gyermekünk mellett, hogy szeretnénk látni a haladását, hogy tudjuk támogatni, bátorítani, és erősíteni, ha elakad.

A pedagógusok rengeteg olyan információval rendelkeznek, amit lehet, hogy mi nem is tudunk gyerekünk közösségben való működésével kapcsolatban. A fő kérdés, hogy hogyan támogatják vagy akadályozzák a körülmények a gyermek érzelmeit, hozzáállását, motivációját. Keressük az alkalmat, hogy beszéljünk ezekről! A MátrixSuliban év közben sok szóbeli visszajelzés van a tanárok részéről, egyenként tűzik ki a célt minden gyerekkel, folyamatos kapcsolatot tartanak a szülőkkel, értékelik a beletett munkát és a megtett utat.

Nem azt nézik mit nem tud valaki, hanem, hogy mit tud.

A legfontosabb, hogy gyerekünk tudja, hogy szeretjük, és ha valami nem úgy sikerül, ahogy szerettük volna, akkor is számíthat a bizalmunkra.

Ha személyesen is megismernének minket, szeretettel várjuk a gyerekeket, családokat egy iskolahívogató sétára, ismerkedésre. A járványhelyzet miatt most csak előre egyeztetett időpontban, családonként tudjuk fogadni az érdeklődőket. 1-8. osztályba folyamatos beiratkozás van próbahét lehetőséggel.

 

ELÉRHETŐSÉGEK:

Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Az anyaság szívhangjai – Gondolatok a szülés utáni érzelmi hullámzásról

Az anyaság szívhangjai – Gondolatok a szülés utáni érzelmi hullámzásról

Az anyaság nem csupán egy új szerep, az anyaság egy átalakulás. Testben, lélekben, és olyan mélységekben, amiről talán soha nem hittük, hogy bennünk léteznek.
Játékos családi ötletek, amikkel ti is feltalálók lehettek!

Játékos családi ötletek, amikkel ti is feltalálók lehettek!

Tudtátok, hogy június 13. a Magyar Feltalálók Napja? Ezen a napon tisztelgünk a magyar találékonyság és kreativitás előtt, hiszen hazánk számtalan zseniális feltalálót adott a világnak. Szent-Györgyi Albert Nobel-díjas tudósunk ezen a napon jegyeztette be a C-vitamin felfedezését, ezért emlékezünk meg évről évre a magyar találmányok és ötletek világáról. Ez egy szuper alkalom arra, hogy otthon ti is egy kicsit feltalálók lehessetek!
Magyar Feltalálók Napja - amikor a magyar észjárásra büszkék vagyunk

Magyar Feltalálók Napja - amikor a magyar észjárásra büszkék vagyunk

Tudtátok, hogy van egy nap, ami csak a magyar feltalálóké? Minden év június 13-án ünnepeljük a Magyar Feltalálók Napját, amikor a világot formáló magyar elmék előtt tisztelgünk. Ez egy remek alkalom arra, hogy a gyerekekkel együtt felfedezzük, milyen találmányok születtek hazánkban, és hogy mennyi mindent köszönhetünk ezeknek a zseniális ötleteknek.
Tiszta víz, tiszta élmény – kirándulás iható forrásokhoz a családdal

Tiszta víz, tiszta élmény – kirándulás iható forrásokhoz a családdal

Magyarország tele van szebbnél szebb forrásokkal, ahol a természet csendje és a tiszta víz varázsa együtt ad élményt. Hoztam pár igazán hangulatos helyet.
Ugrás az oldal tetejére