Jelenlegi hely

Mit is tehetünk, ha az ajándék hibás vagy nem tetszik, nem jó a mérete, esetleg felesleges?

Ugye mennyit bosszankodunk amikor hasonló esetbe botlunk, hogy könnyítsük a jogi útvesztőket dr. Farkas Nórát az Anyaközlöny jogászát kérdeztük.

Karácsony utáni cserebere

Ünnepek idején tökéletes ajándékkal szeretnénk meglepni azokat, akiket szeretünk. Minden igyekezetünk ellenére ugyanakkor gyakran megesik: két ugyanolyan kirakós játék kerül a fa alá, a gondosan kiválasztott pulóver túl kicsi lesz, vagy épp a távirányítós autó válik működésképtelenné néhány órás használatot követően.

Mit tehetünk, ha az ajándékként átadott termék hibás, nem tetszik, méretproblémás vagy egyszerűen felesleges?

Mindenekelőtt fontos kihangsúlyozni, hogy a hagyományos üzletben vásárolt, minőségileg kifogástalan termék esetében – pusztán azért mert nem tetszik a szín vagy két ugyanolyan van belőle – a kereskedő nem köteles a csere, levásárlás lehetőségét biztosítani. Természetesen jól megfontolt üzleti érdekből dönthet úgy, hogy az ünnepek elmúltával, néhány napon, héten belül mindezt lehetővé teszi, de ez csak rajta áll. A fentiekből fakadóan, ha nem vagyunk biztosak abban, megfelelő terméket választottunk –e, célszerű a csere, levásárlás lehetőségéről már azelőtt érdeklődni, hogy az áru árát kifizetnénk. Fontos a vásárlási bizonylat megőrzése is, hiszen ezzel igazolhatjuk a vásárlás tényét. Nyugta, számla hiányában vajmi kevés esély lenne a probléma megoldására.

Némileg eltérő a helyzet, ha a terméket, online vagy termékbemutatón vásároltuk. Így kedvezőbb helyzetbe kerülhetünk, mint a hagyományos üzletben vásárlók, mégpedig az úgynevezett indoklás nélküli elállási jogból fakadóan. Ennek alapján a termék átvételétől – nem az ajándék átadásától - számított tizennégy naptári napon belül akkor is elállhatunk a szerződéstől, ha a termék hibátlan. A vállalkozásnak ebben az esetben nem lehetősége, hanem kötelessége a teljes összeg – vételár, szállítási- és csomagolási költség - visszatérítése. A kereskedő ezt az összeget egyébként mindaddig visszatarthatja, amíg a terméket vissza nem szolgáltattuk vagy annak visszaküldését kétséget kizáróan nem igazoltuk.

Ha tehát az ajándék bármilyen okból kifolyólag nem felel meg a megajándékozottnak, a termék átvétele és az ajándékozás között kevesebb, mint tizennégy nap telik el, s e határidőn belül élünk is elállási jogával, a kifizetett teljes összeg visszajár. A termék visszavétele és a vételár, járulékos költségek visszatérítése ebben az esetben tehát nem a kereskedő jóindulatán múlik, hanem jogszabályi kötelezettségen alapul.

Teljesen más szabályok vonatkoznak arra az esetre, ha az ajándékba adott termék eleve működésképtelen vagy némi használatot követően – a vásárlástól számított két éven belül - esik szét, romlik el.

Az ilyen jellegű reklamációval – az úgynevezett minőségi kifogással – a kereskedő már köteles foglalkozni. Ennek intézése ugyanis nem a forgalmazó önkéntes elhatározásán múlik, hanem jogszabály írja elő a számára.

Első lépésben javítást vagy cserét kérhetünk. Előfordulhat, hogy a rossz termék nem javítható, illetve a kereskedő azt nem vállalja, az üzletben pedig nincs már ugyanilyen termék. Ebben az esetben a vételár leszállítására tarthatunk igényt, a kereskedő költségére a hibát kijavíthatjuk vagy kijavíttathatjuk, illetve az általunk kifizetett összeget követelhetjük vissza.

Az eladó csupán akkor mentesül e kötelezettség alól, ha a hibát a szerződéskötéskor ismertük vagy azt ismernünk kellett: ha például a meglepetésnek szánt pulóvert szálhiba miatt kaptuk meg olcsóbban, s a leárazás okáról az üzletben tájékoztattak, e hiba miatt minőségi kifogásnak nincs helye. Természetesen, ha ugyanez a pulóver az első mosás alkalmával összemegy vagy kinyúlik, a kereskedő már köteles foglalkozni a szavatossági igénnyel.

Ha nem olyan hibáról van szó, amelyről tudtunk, vagy amelyről tudnunk kellett, a forgalmazó köteles a minőségi kifogást intézni, s csak abban az esetben nem kell a terméket megjavítania, kicserélnie, az árat leszállítania, a javítás, javíttatás költségét megtérítenie illetve a vételárat visszatérítenie, ha bebizonyosodik, a hiba nem gyártási eredetű.

 

dr. Farkas Nóra
 

Mit szólnál, ha valaki – virtuálisan – megfogná a kezed és megmutatná a kiutat abból a kusza, átláthatatlan labirintusból, amit egy átlagember számára a jog világa jelent? Szeretnél egy olyan oldalt, ahol közvetlen hangnemben, közérthetően segítenének neked abban, hogy a mindennapok során felmerülő feladatokkal bátrabban, tudatosabban nézhess szembe? Csatlakoznál egy olyan közösséghez, ahol biztos lehetsz abban, hogy szakmailag megalapozott tanácsokat kapsz?

Ha a válaszod igen, tarts az Anyaközlöny csapatával! Szeretettel várunk! www.anyakozlony.hu

 

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Rőzseláng van közepébe kivarrva…

Rőzseláng van közepébe kivarrva…

Meginvitálhatlak egy kis nosztalgiatáborozásra?
Kedvezményes családi utazás vonaton, buszon

Kedvezményes családi utazás vonaton, buszon

Itt a nyár, és az idő – tér – tömeg összefüggésrendszerében biztos sokkal többen lesznek, akik vonatra, buszra szállnak, vagy autóba ülnek a gyerkőcökkel. Körbenéztünk, milyen kedvezményeket tudnak a gyermekes családok igénybe venni utazáskor.
Így biztosan nem veszíted el a gyereket a nyaralás alatt!

Így biztosan nem veszíted el a gyereket a nyaralás alatt!

Akármennyire is gondos szülőknek tartjuk magunkat, bizony egy pillanat műve és a gyerkőc könnyen elveszhet nyaralás alatt (is).
Óvodás lesz a gyermekem! 3. rész - Konkrét példák a beszoktatásról

Óvodás lesz a gyermekem! 3. rész - Konkrét példák a beszoktatásról

"Kezdeni már óvodában kell, mert ott a gyermek játszva megtanulja azt, amire az elemiben már késő." Kodály Zoltán
Ugrás az oldal tetejére