Jelenlegi hely

Ha szorong a gyermekünk…

Nem tudom nem észrevenni ezt a sajnos növekvő tendenciát, ami nálam is egyre hangsúlyosabban jelentkezik, hiszen egyre többször keresnek fel a szülők szorongó gyermekükkel.

A tünetek elég változatosak, de általánosságban egy alapokra visszavezethetőek, nevezetesen arra, hogy a gyermek biztonságérzete valamikor valami hatására megsérült.

A pszichoszomatikus tünetek megjelenése már azt jelzi, hogy hosszabb ideje fennálló jelenségről van szó. Alvásproblémák, has –és fejfájás, gyakori megfázások, levertség, figyelem –és koncentrációs zavarok, vagy akár allergia hátterében is állhat a túlzott szorongás.

Lehet jó is a stressz?

Képzeld el, hogy a szavannán a gepárd megpróbálja vacsorára elejteni az antilopot, de elvéti az ugrást. Mit csinál az antilop? Miután elmúlt a veszély, kiremegi magából a felgyülemlett stresszt, ami megmentette az életét, de már nincsen rá szüksége.  

Az ember /gyermek/ ezzel szemben tovább cipeli magában, miközben már ’elmúlt a veszély’, s nap mint nap az újabb ingerekre adott válaszreakcióként szépen lassan telítődik vele a szervezete.

Nem egyforma a stressztűrő képességünk sem. Minden ötödik ember szuperérzékeny, akinek már sokkal kevesebb is elég, hogy kibillenjen a lelki egyensúlyából.

Rohanó világunk tempóját leggyakrabban sajnos az emberi kapcsolataink sínylik meg.

Hisz mire van idő, mikor fáradtan hazaér a család? Tartalmas beszélgetésekre nemigen, főleg, hogy készülni kell a másnapra. /A mobiltelefont már meg se merem említeni…/ Így a gyermek sokszor egyedül marad az őt ért negatív élményekkel, pihenésre alig van ideje, a teljesítménye szemmel láthatóan romlik, s a szülő sokszor csak ilyenkor figyel fel arra, hogy valami nincs rendben.

Mi a megoldás?

Kisebb gyermeknél nagyon jó módszer a mesélés. Akár a saját napját meséljük el neki egy allegorikus szereplővel, vagy hagyhatjuk, hogy ő válasszon mesét. Ösztönösen ráéreznek arra, ami segítséget nyújt nekik. Nem véletlenül meséltek annyit régen a fonóban az idősek!

 A magyar népmesék gyönyör szimbólumvilága sokféle élethelyzetre jelentett gyógyírt akkor is, s természetesen most is. /Aki szeretne kicsit elmélyedni a témában, figyelmébe ajánlom Boldizsár Ildikó könyveit./

Nagyobb gyermeknél már valamilyen relaxációs, imaginációs technika is működhet, ez is egyfajta ’kiremegése’ a feszültségnek.

Tiszteljük meg csemeténket azzal, hogy nem minősítjük, mikor megnyílik nekünk. Lehet, hogy számunkra banálisnak ható történet váltotta ki benne a szorongást, de neki igenis nehéz vele megbirkózni.

Iskolai kudarcok, csúfolás, beilleszkedési problémák, mobbing, családi problémák, kimerültség, esetleg egy félreértelmezett információ – mind stresszforrásként jelenik meg a gyermek életében.

Ilyenkor a támogató, biztonságot adó családi háttér is elég lehet, hogy ismét magára találjon, ám ha huzamosabb időn keresztül sem tapasztalható javulás, érdemes a kiváltó okok megszüntetésére törekedni, akár iskolaváltással, vagy szakember segítségét kérni.

Ha magunkból indulunk ki, mi, a felnőttek sem vagyunk képesek jól teljesíteni egy olyan környezetben, ahol nem érezzük jól magunkat.

A megmagyarázhatatlan, indokolatlan félelmek hátterében is állhatnak ilyen prózai okok.

Aktívabb gyerekeknek nagyon jó stresszkezelésnek a sport, amit szívesen s örömmel csinál.

Hétvégén pedig szakítsunk időt arra, hogy csak úgy legyünk.. Nem dől össze a világ, ha reggel összebújunk a takaró alatt, s forró kakaót szürcsölgetünk.

Ha azt látja s érzi a csemeténk, hogy mi jól érezzük magunkat a bőrünkben, s időt szánunk a feltöltődésre, a közös, békés pillanatokra, nagy valószínűséggel ő is jobban fogja kezelni a kihívást igénylő helyzeteket.


Szerző:Vincze Vilmosné /Nagy Erika/ - Kecskemét
Transzperszonális pszichológus

Már gyerekként is vonzott a lélek világa, először mégis másfelé kanyarodtam el az utamon. Hiába voltam azonban sikeres abban, amit csináltam, valami hiányzott. Majd jött egy 'nagy pofon', ami rávilágított arra, hogy komoly változtatásra van szükség az életemben. Elkezdtem kutatni a miérteket. Ennek egyenes következményeként transzperszonális pszichológus diplomát szereztem Budapesten, s azóta is folyamatosan képzem magam. Tudom, mennyire nehéz kilépni a komfortzónából, s elindulni a változás felé. El kell engedni a régit, hogy jöhessen az új, ami teljes szívet és elhatározást kíván, s rengeteg Énidőt. Ebben segítek azoknak, akik a miértjeikre válaszokat szeretnének, mert különböző nehézségű feladatokkal, problémákkal küzdenek a mindennapjaikban.
www.facebook.com/Gondolatébresztegetők

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

13+1 tipp az influenza ellen az otthonunkhoz

13+1 tipp az influenza ellen az otthonunkhoz

Minden évben drukkolunk, hogy idén ne kapjuk el az influenzát, és most már a covid is erre a listára került. Tudtad, hogy az omikron vírus műanyag felületen akár 200 órán keresztül is életképes? 13+1 tipp, amire eddig nem is figyeltünk, hogyan védekezzünk ellene otthon.
100 DIY jelmezötlet kartonból - avagy varrni nem tudó anyuk figyelem

100 DIY jelmezötlet kartonból - avagy varrni nem tudó anyuk figyelem

Tételezzük fel, hogy te is abba a táborba tartozol, aki nem vesz bolti jelmezt farsangra a gyerkőcnek, hanem magának varr egyet. De tételezzük fel, hogy nem tudsz varrni és ez örökké csak álom marad…
Nem hajlandó köszönni a büdös kölke!? Kell neki egyáltalán?

Nem hajlandó köszönni a büdös kölke!? Kell neki egyáltalán?

Előfordult már veled, hogy bármennyire is szeretted volna, drága gyermeked nem nyitotta ki a száját és nem köszönt ismerősnek, barátnak, szomszéd néninek, bárkinek? Felhúztad magad vagy elfogadtad, hogy ő ilyen és kész? Teveliné Horváth Melinda szakpszichológus véleményét kérdeztük a "nemköszönés" jelenségről.
Felsőoktatási Képzőművészeti Ösztöndíj

Felsőoktatási Képzőművészeti Ösztöndíj

Pályázat típusa: ösztöndíjBeküldési határidő: 2022. február 10.Korcsoport: felsőoktatásban tanulók részére
Ugrás az oldal tetejére