Az autók csendessé tétele első pillantásra egyszerű dolognak tűnik. Az új tényező, ami megváltoztatta a megszokott munkafolyamatokat az utóbbi években, az a tölthető-hibridek és az elektromos autók színre lépése. Ezek a járművek hozták azt a problémát, hogy megjelent a fülkében a hosszú ideig jelenlévő csend, a teljes csend. Ekkor pedig hallhatóvá válik sok olyan hang, ami a hagyományos motorú autóknál eddig nem jelentett gondot. Ilyen körülmények között válik igazán komoly feladattá a hangok ”eltüntetése”.
Hogy a csendteremtés terén elért eredmények jól láthatók legyenek, a Ford európai szakemberei lemértek pár régebbi modellt és a persze az új üdvöskét, a Kugát is. A kiindulási pontot az 1966-os kiadású Ford Anglia jelentette, ami a maga idejében az egyik legnépszerűbb Ford volt az Egyesült Királyságban. A Harry Potterből ismerős szögletes autó utasterében 88 decibelt mértek.
A második generációs Mondeónál (2000), ez már lecsökkent 77,3 decibelre. A fejlődést jól mutatja az új Kuga tölthető hibridjének a 69,3-as értéke.
Fontos adat a decibelekkel kapcsolatban, hogy tíz decibel zaj növekedést vagy csökkenést, az emberi érzékelés kb. 20 decibelnek gondol. Ezért tűnik annyira zajosnak pl. egy régebbi autótípus.
Az új Ford Kugánál át kellett nézni az egész járművet, hogy a mérnökök elérjék a céljukat. Ezért olyan apróságokra is oda kellett figyelniük, mint a suv alján futó kábelcsatornáknak az elhelyezése és a szélessége… A karosszériaelemek illesztései és távolságai szintén nagy figyelmet kaptak, akár a szabadidő-autó aljának a lefedése. A kocsiban elhelyezett hangelnyelő burkolatoknak és szigeteléseknek a kiválasztása, elhelyezése szintén nagy szakértelmet és odafigyelést igényelt.
A Kuga gumiabroncsainak a kiválasztása sem nélkülözte a tudományosságot: a döntést két éves tesztelés előzte meg… Hetvennél több gumikeveréket próbáltak ki aszfalton, macskakövön, murván, esős és száraz körülmények között. A tesztek alatt vizsgálták a tapadást, a zajt és az abroncsok sok más tulajdonságát. A gyári szerelésű és az ajánlott abroncsokat ezek alapján választották ki.
Ezzel nem ért véget a csendesítő munka. Hogy a Ford Kuga tölthető kivitele (PHEV) szuper csendességét elérjék, be kellett vetni az Aktív Zajkioltást. Ennek a rendszernek a lényeges eleme, a fülke - zaj szempontjából - kritikus részein elhelyezett mikrofonok. Ezek segítségével észlelik az ember számára kellemetlen, alacsony frekvenciájú zajokat, a B&O hangrendszer pedig villámgyorsan kibocsájt ezekkel ellentétes frekvenciájú hangokat.
Ennek a segítségével szélsebesen kioltják a káros hangokat. Ezzel a módszerrel teremtett csendet a Ford az új Kugában. Így érik el, hogy az új tölthető-hibrid és társai különösen halkak legyenek.
Galambos Dániel - Benedek Attila
milyenautot.hu