Az egész indulását először saját magamnak terveztem, de közben rájöttem, hogy ezzel másoknak is segíthetek, más anyáknak és gyermeküknek is javíthat vagy méginkább erősíthet a kapcsolatán. Mivel én nem vagyok pszichológus így segítségül hívtam Gyüre-Fekete Reginát, hogy mentorálja a programunkat. Ő egy nagyon kedves, lelkes, fiatal kecskeméti anyuka, aki pszichológusként, pszichológus férjjel hivatásának érzi a gyermekek segítését.
Van kedved csatlakozni hozzánk? És a barátnőidnek?
- Mi volt ma a suliban?
- Semmi.
A fenti párbeszéd gyakran elhangzik. Lehet, hogy hasonló nálatok is lezajlott már?
Elgondolkoztál már azon, hogy hogy lehetne a gyermekedben zajló világról, a gondolatairól, érzéseiről, a vele történtekről többet megtudni?
Ebben szeretne a Kecskemétimami csapata segíteni neked! A célunk ezzel, hogy segítsük a közted és a gyermeked közötti kommunikációt.
Nagy “municóval” látod el őt az életben azzal, ha megtanítod kifejezni az érzéseit, megosztani az örömeit, nehézségeit, kimondani a félelmeit, ha meghallgatást, odafigyelést adsz neki. A későbbi kapcsolatait ez mind befolyásolja - sajnos gyakran a kommunikáció hiányán “csúsznak el” például a házasságok.
Szóval kalandra fel!
Készültünk nektek egy beszélgetésindító kérdéssorozattal, melyek segítségével - jó helyen, jó időben feltéve - mélyíthetitek a kapcsolatotokat.
Ennek a minőségi beszélgetésnek feltétele a bizalmi légkör.
A bizalmi légkörben a gyerek szabadnak érzi magát: ha nyitott rá, beszélget veled, ha most nincs kedve hozzá, akkor visszautasíthatja. A bizalmi légkörben elmondhatja azt is, amiről nem könnyű beszélni, meghallgatásra, megértésre talál, ha negatív érzéseiről számol is be.
KINEK SZÓL?
- elsősorban iskolás korú gyermekek szüleinek
- olyan szülőknek, akik szeretnék jobbá tenni gyermekükkel való kapcsolatukat
- olyan szülőknek, akik jónak érzik a gyermekükkel való kapcsolatot, de szívesen elmélyítenék a beszélgetéseiket
HOGY TUDSZ CSATLAKOZNI ÉS HOGYAN FOG ZAJLANI?
|
NÉHÁNY JÓTANÁCS, HOGY A KÉRDÉSEK VALÓBAN SEGÍTSÉK A KAPCSOLATOTOKAT:
Találd meg a megfelelő időt és helyet a beszélgetésre!
-
Érdemes a nap nyugodt perceiben kezdeményezni a beszélgetést! (Pl.: vacsi alatt, de ez lehet, hogy családonként változó)
Befogadó, nyitott állapotban van most a gyermekem?
- Ha a gyermeked éppen nagyon bele van valamibe merülve (pl.: a kedvenc számítógépes játékával játszik), akkor ez lehet, hogy nem a megfelelő állapot a beszélgetésre.
- Ha úgy látod, hogy most éppen valami zavarja/nyomasztja őt, akkor tedd félre a napi kérdést, próbálj türelmesen, befogadóan erről kérdezni, abban segíteni, hogy ezt megoszthassa. Pl.: Úgy érzem, hogy valamiért szomorú vagy. Jól látom? Mi okozza ezt?
Ne erőltesd a beszélgetést!
-
Ha nem kész még a mélyebb megosztásra, lehet, hogy időre van szüksége. Légy türelmes, próbálkozz később, másik napon!
Hogy kell meghallgatni?
-
Lehet, hogy meglepő a fenti kérdés, mert egyszerűnek tűnik a hallgatás, de időnként nem árt kicsit kívülről rátekinteni magadra, hogy hogyan is megy ez neked. Fontos, hogy hallgasd végig a gyermeked, ne szój bele a mondandójába, ne ítélkezz felette, fogadd be őt valóban!
Azt várom a gyerektől, hogy őszintén beszélgessünk. Én az vagyok vele?
- Fontos, hogy az ő szintjén őszintén válaszoljunk neki az olyan témákban is, amiről nehéz beszélni! (Pl.: szex, haláleset)
- Fontos, hogy kifejezzük a negatív érzéseinket is!
A rohanós, teljesítményközpontú, “csendtelen” világunkban könnyen megesik, hogy elsiklunk egymás mellett, sodródunk az idővel, ahelyett, hogy erőfeszítést tennénk, felállnánk, és a gyerekünk mellé ülnénk beszélgetni. Most azért hívunk erre a közös kalandra, hogy tudatosan észrevegyük ezeket a pillanatokat, és kihasználjuk azokat.
A cél az, hogy mire elindul az iskola ne csak a "Mi volt ma a suliban?" kérdést tegyük fel és ne a "Semmi" választ kapjuk rá :) Szeptembertől folytatjuk a kihívást, óvodai és iskolai beilleszkedési témakörben. Figyeld majd oldalunkat!
Boldog kapcsolatépítést kívánunk:
Gyüre-Fekete Regina - pszichológus
Makai Marianna és a Kecskemétimami csapata