Az intenzív tanfolyam 9 részes lesz, és 2019. szeptemberétől 2020. júniusáig tart, havonta 1 szombat délelőttöt vesz igénybe, pontosan 9-kor kezdődik és 12-ig tart.
A tanfolyam ingyenes, de regisztrációhoz kötött! Az alábbi űrlap kitöltésével lehet jelentkezni lent a cikk végén találod!
Forrás: kéknevelés
Az előadást a téma közös feldolgozása követi kiscsoportos formában. A KÉK nevelés alapsorozata a gyermek és az érte felelős felnőtt rendezett kapcsolatának megteremtéséről és fenntartásáról szól: arról a kapcsolatról, amelyben hatni tudunk a gyerekeinkre, ők pedig fejlődni tudnak. A kapcsolatra nézve biztonságos, és a fejlődést támogató gyermeknevelés alapkérdéseit vesszük sorra. Leendő és gyakorló szülőkhöz szólunk és mindazokhoz, akinek a gondjaira gyerekek vannak bízva.
Az előadások egymásra épülnek, nagy ismeretanyagot ölelnek fel, ezért próbálj pontosan érkezni majd és úgy készülni, hogy lehetőleg minden alkalmon jelen tudj lenni. A szülői hivatás értő gyakorlására kidolgozott kurzus tudományosan megalapozott, rendkívül tartalmas, de pedagógiai vagy pszichológiai képzettség nélkül is könnyen érthető. A csecsemőkortól a kamaszkor végéig segíti a gyermekért felelős felnőttet abban, hogy a rendezett kapcsolat keretei között el tudja látni feladatát.
Azt szeretném, ha e kurzus résztvevői soha többé nem gondolnák, hogy a saját gyerekeikhez a szakértők jobban értenek. Szívügyem, hogy minden szülő értse a saját gyermekét, és a viselkedése mögött azt is képes legyen meglátni, ami a szemnek láthatatlan: az érző szívét. Ezzel a céllal foglak benneteket 9 hónapon át kalauzolni a nevelés labirintusában és remélem, hogy a végére mindannyian olyan átfogó szemléletre tesztek szert, amely birtokában recept és tuti módszerek nélkül is gyermekeitek biztonságot nyújtó vezetői lesztek a felnövés kalandos útján.
Brouwer Pálhegyi Krisztina
Részletes tematika:
Szeptember 21. A SZÜLŐI HATALOM FORRÁSA
– Miért fontos, hogy a gyerekek rendezett kapcsolatban legyenek az értük felelős felnőttekkel?
- Miért nem hallgatnak ránk a gyerekek?
- Mi teszi könnyűvé a gyermek nevelését?
- Hogy hatalmaz fel a nevelésre a gyermek kötődése?
- Mi történik, amikor valaki természetes hatalom nélkül, pozícióból vagy erőből próbál nevelni?
- Mi a különbség a természetes és az erővel szerzett hatalom között?
Október 12. A TÁRSAS KAPCSOLÓDÁS GYÖKEREI
– Hogy lehet egyre mélyebb és nyitottabb a gyermek szülőhöz fűződő kapcsolata?
- A gyermeki kötődés hat fejlődési szakasza az első hat életévben
- Mi akadályozhat meg egy gyermeket abban, hogy a szülővel egyre mélyebb kötődésbe essen?
- Sebezhetőség és védekezés – miért hátrál ki egy gyermek a kapcsolatból?
- Miért és hogyan óvd a gyermekeid érző szívét?
- Miért ne elkülönítő (szeparációs) módszerekkel fegyelmezz?
- Hogy orvosolhatod a gyerekek szeparációs problémáit?
November 9. NE RONTS AJTÓSTÓL A HÁZBA!
– Mielőtt a gyermeket irányítani kezded, ébreszd fel a kötődését és vond újra függő kapcsolatba
- Hogyan teremthesz olyan biztonságot nyújtó (függő-gondoskodó) kapcsolatot, amelyben hatni tudsz a gyermekeidre, ők pedig nyugalmat találnak és fejlődni tudnak?
- Miért fontos minden távollét után és minden kérés előtt újra kötődésbe vonni a gyermeket?
- Az irányítás előtti kapcsolódás elve
- Miért előbbre való a jó kapcsolat, mint a civilizált viselkedés?
- Hogy kormányozd a kapcsolat hajóját “viharban”, amikor a gyerek felidegesít, és magadon sem tudsz uralkodni?
- Mikor van a nevelésre alkalmas pillanat?
- Min érdemes változtatnod, hogy a parancsokat osztogató, követelődző és dirigálós “alfa” gyermek is engedje magát vezetni? Hogy tudod őt is függő-gondoskodó kapcsolatba vonni?
Január 11. AMIKOR A KORTÁRSAKBÓL VETÉLYTÁRSAK LESZNEK
– A kötődés sötét oldala és az egészséges szocializáció
- Mit jelent, hogy a kisgyermek szégyenlős, visszahúzódó, azaz tartózkodó az idegenekkel szemben?
- Miért érzi úgy a nagyobb gyermek, hogy választania kell a szülők és a barátok között?
- Segíti-e vagy hátráltatja a gyermek fejlődését a felnőttekről való leválás és az átkötődés a kortársakba?
- Miért jönnek létre a rivális kötődések, és miről lehet felismerni?
- Mit tehetsz, hogy az önállósuló, szárnyait próbálgató serdülő ne ellened vívja a szabadságharcát, és ne épp akkor zárkózzon el előled, amikor alapértékeket keres és életreszóló döntéseket kell hoznia?
- A társadalmi lénnyé válás mesterterve
- A közösség megtartó ereje: építs “kötődő falut” a családod köré!
Február 8. HIDALJ ÁT MINDEN SZAKADÉKOT!
– A kicsik és az éretlenek nem tudnak magukon uralkodni, ezért felelősségre vonás helyett a felelősség vállalását tekintsd a feladatodnak; távolodás helyett a hídépítést!
- Hogy lehet visszahódítani a mások nyomába szegődött (kortárs-orientált, digitális világba zárkózó) kamaszt?
- Mit tehetsz, hogy a szükséges távollétek ne idegenítsék el tőled a kisgyermeket?
- Mit tehetsz a biztonságot nyújtó (függő-gondoskodó) kapcsolat helyreállításáért?
- Miért fontos éreztetned vele, hogy a szeretetedért nem kell megdolgoznia?
- Miért kerüld gondosan napjaink bevett szeparációs nevelési módszereit?
- Rendszer és korlátok segítségével is gondoskodj a kapcsolat és a szabad játékidő védelméről!
- Védd a gyermek érző szívét és ne élj vissza a sebezhetőségével!
Március 14. DÜH ÉS AGRESSZIÓ
– Hogy kezeld a feszültséget és a támadó indulatokat anélkül, hogy rongálnád a kapcsolatot?
- Mitől gurulnak be a kicsik és az éretlenek? Mi indít valakit támadásra? A frusztráció, a kötődés és az éretlenség szerepe az agresszív viselkedésben
- Az indulatszabályozás első csírái és az önfegyelem kibontakozása
- Hogy lehet az erőszakos megnyilvánulásokat megelőzni?
- Hogy lehet a frusztrációt jobb útra terelni?
- Merre távozhat a méreg úgy, hogy senkinek se ártson?
- Az indulatok árnyékszéke, az elengedés könnyes útja és a jótékony belső konfliktus
- Mit tehetsz a gyermek hisztirohamaival és dühkitöréseivel?
- Hogy kezeld a saját indulataidat?
Április 18. AZ ELLENKEZÉS TERMÉSZETRAJZA
– Engedetlenség: mit láss benne és mit kezdj vele?
- Mi az oka, hogy a gyermek csak azért se azt csinálja, amit mondasz?
- Mi a különbség a kényszerű akaratosság és az erős akarat között?
- Mit jelez a zsigeri ellenkezés a fejlődés különböző szakaszaiban?
- Az ösztönös ellenállás kiváltó okai és rendeltetése (nemcsak gyerekeknél)
- Hogy lehet a kapcsolat rongálása nélkül hatástalanítani a gyermek ellenakaratát?
- Hogyan az ellenakarat szelét a kötődés vitorlájába fogni?
Május 16. A KAPCSOLATRA NÉZVE IS BIZTONSÁGOS FEGYELMEZÉS
- A büntetés, a fenyítés és a fegyelmezés fogalomkörének tisztázása
- Mi a fegyelmezés és miért van rá szükség?
- Ki a felelős a gyermek tetteiért? Mikor felelősségre vonható a gyermek?
- Hogyan pótoljuk a következmények belátásának hiányát a kicsiknél és az éretleneknél?
- A külső kontroll eszközei ott, ahol még nem fejlődött ki az önkontroll képessége
Június 13. AZ ÉRÉST ELŐSEGÍTŐ NEVELÉS MUNKÁJA
– Mindenki megnő, de nem mindenki nő fel. Minden kisbaba az érett emberré válás tervprogramjával születik, mégsem mindenkiből lesz érett, virágzó és gyümölcstermő felnőtt, teljes ember. A biztonságot nyújtó kapcsolat fenntartása és az érző szív megóvása az alap; a sérülékeny fejlődési folyamatok támogatása pedig az a munka, amellyel a gyermek előrehaladását segítjük a fejlődés útján.
- Hogy lehet neveléssel támogatni az élet nehézségeihez való rugalmas alkalmazkodás érési folyamatát, amelynek során a gyermek idővel találékony, teherbíró, és talpra állni képes felnőtté válik? Hogyan mondj nemet nyugodtan és határozottan? Hogyan korlátozz úgy, hogy ne rongáld a kapcsolatot? Mit érdemes tenned minden alkalommal, amikor a gyermek tombol, hisztizik, küzd valamiért, de hiába, mert nem teljesülhet az akarata? Ez a “mesterfogás” nagy segítségedre lehet a 2-3 évesed hisztis dühkitörései alkalmával is, és a veszteségek, kudarcok és csalódások idején is minden életkorban.
- Hogy lehet neveléssel támogatni az integrált társas lénnyé válás érési folyamatát, amelynek során a gyermek idővel az indulatait szabályozni képes, kiegyensúlyozott és másokkal is törődni képes felnőtté válik? Hogyan segítheted elő az önuralom és a másokra való odafigyelés képességét a csak az itt és mostot ismerő, önközpontú és első felindulásai által vezérelt gyermekben?
- Hogy lehet neveléssel támogatni az önállósulás érési folyamatát, amelynek során a gyermek idővel másoktól függetlenül is életképes, belülről vezérelt és felelősséggel cselekvő felnőtté válik? E folyamat gyümölcse az is, hogy az ember tetteit a saját szándéka vezérli és képessé válik áldozatot hozva dolgozni a céljaiért. Hogy tudod felébreszteni a cselekvőképesség érzetét a gyermekedben? Hogy tudod a vitorládba fogni a jószándék szelét a gyermek motiválatlansága vagy felelőtlensége miatti mérgelődés helyett?
HÁZIGAZDA
Varjú Lajos közgazdász-szociológus, mentálhigiénés szakember
Őt keresd, ha kérdésed van, vagy segítőnek jelentkeznél: +36 20 455 7188; varjul67@gmail.com
ELŐADÓ
Brouwer Pálhegyi Krisztina gyógypedagógus-logopédus, nevelési konzultáns
HELYSZÍN
6000 Kecskemét, Szent-Györgyi Albert u. 23. Kecskeméti Baptista Gyülekezet
A gyülekezet a helyi közösséget kívánja támogatni azzal, hogy nevelési kurzusunknak otthont ad. A rendezvény nyitott, gyülekezeti tagság vagy vallásos meggyőződés nem feltétel.
A szeptember 21-i első alkalomra a lap alján található jelentkezési lapon MÁR MOST LEHET REGISZTRÁLNI!
Makai Marianna - Kecskemétimami
Forrás: © Brouwer Pálhegyi Krisztina, kekneveles.net