Bibokné Katona Judit Óvodai intézményegység vezető
Hogy indult az egész, és mi az az elv ami mentén folyik az "oktatás"?
Az első napokban visszajelzést kértünk a szülőktől arról, hogy hogyan sikerült megoldani a gyermekek megnyugtató felügyeletét. Felelősen gondolkodó pedagógusként, nemcsak a saját családunkért aggódtunk, aggódunk. Nagy felelőssége lett minden óvó néninek! Ötleteltünk, tanácskoztunk - online -, hogyan tovább?
Óvodánkban minden csoportunknak megvan a sajátos, jól működő kommunikációs csatornája, ahol eléri a szülőket, családokat: zárt facebook csoport vagy google groups, messenger, e-mail, telefon. Erre építve szerveztük meg valamennyien a családok támogatását, a gyermekek további fejlődésének – ajánlások útján történő – elősegítését.
Amit szem előtt tartunk:
- a gyermekeket ne kényszerítsük a számítógépek elé;
- legyen a szülőknek én-ideje, hiszen sokan dolgoznak, másik testvérrel tanulnak, főznek…és néha pihennének is;
- ne csináljunk a szülőből óvó nénit;
- legyen lehetősége a gyerekeknek arra, hogy legalább képen, videón láthassák egymást és az óvó nénijüket;
- olyan tartalmakat közvetítsünk, ajánljunk, melyeknek már kialakítottuk csoportunkban a gyakorlatát;
- a szülő is élvezze a gyermekekkel közösen végezhető játékokat, szabadidős tevékenységeket, beszélgetéseket;
- az ajánlott tartalmak legyenek sokszínűek, abban minden gyermek, korosztály, család megtalálja az érdeklődésének, affinitásának megfelelő lehetőséget;
- a kölcsönös visszajelzés módját alakítsuk ki (szülő, gyermek, óvodapedagógus)
- az ajánlott tartalmak legyenek sokszínűek, abban minden gyermek, korosztály, család megtalálja az érdeklődésének, affinitásának megfelelő lehetőséget;
Online óvodai nevelés – ahogyan Ti csináljátok, de hogyan is?
Az első héten online Rajzpályázatot hirdettünk óvodásainknak: „Rajzolj nekünk otthonról!” A pályázatról az óvoda honlapján olvashattok bővebben.
A műveltségtartalmakhoz kötötten egyéb, speciális tartalmak ajánlását is megtették az óvó nénik.
Fontosnak tartottuk, hogy olyan tevékenységeket ajánljunk:
- melyben a gyermekek számára adott az önálló gyakorlás, felfedezés, tapasztalatszerzés, rácsodálkozás lehetősége,
- mely a sikerélményen keresztül, a szülők által is megerősíti a gyermekek önbizalmát,
- melyek az otthoni környezetben könnyen megvalósíthatók,
- melyhez a szükséges eszközök otthonunkban is adottak,
- melyek a gyermekek számára is biztosítják az önálló és a szülő segítségével megvalósuló ismeretbővítést.
A csoportokban megkezdett hallgatói képzés folytatását átszerveztük. Hallgatók számára részben módosítottuk a gyakorlat követelményeit, olyan beadandó, a témahetekhez kapcsolódó gyűjtőmunkákat állítottunk össze, mely az online óvodai nevelésben is segítségünkre van.
Néhány példa ajánlásunkból és képek a szülői visszajelzésekből:
- saját készítésű prezentációk, kisvideók, tevékenység ajánlások;
- a tapasztalatszerzést elősegítő kisérletek leírásával tettük a gyermekek számára vonzóvá az önálló felfedezést;
Mindannyian fontosnak tartottuk a járványügyi helyzetre való tekintettel, az egészségmegőrzés fontosságát. Többen a víz projekthetekhez kötöttük a kézmosás fontosságáról, technikájáról szóló tartalmak közvetítését.
Kézmosó mondóka
Piszkos a tenyered, jobb és bal,
csutakold, csutakold szappannal!
Homokos, maszatos két kis kéz,
mindjárt tiszta, nézd, nézd, nézd!
Pattan a buborék, százféle,
kirepül, kirepül kék égbe.
Homokos, maszatos két kis kéz,
így lesz tiszta, nézd, nézd, nézd...
- saját élmények megosztására biztattuk a gyerekeket, szülőket;
- a matematika tartalmú tapasztalatszerzés lehetőségeit is szem előtt tartottuk;
- igyekeztünk úgy előkészíteni a tevékenységeket, hogy minden gyermek számára biztosítsuk a sikerélményt és az örömteli alkotást;
- otthon is végezhető játékos tornára, mozgásra biztattuk a gyermekeket, családokat;
És mi van a nagcsoportos gyerekekkel, akik iskolába készülnek?
Nem feledkeztünk meg az iskolába készülő gyermekekről sem! Ajánlásunkban nagy hangsúlyt fektetünk a nyelvi képességekre, az íráselőkészítésre és az iskolai életmódhoz szükséges egyéb képességek játékos fejlesztésének elősegítésére.
Óvodánk 4 csoportjában kéttannyelvű oktatás is folyik. Az óvó nénik fontosnak tartották, hogy az angol nyelv továbbra is maradjon része a gyermekek életének, ezért saját készítésű videókkal és angol nyelvű tartalmakkal (youtube linkek megadásával) is támogatást nyújtanak a családoknak, így támogatva a kéttannyelvű iskolai osztályba jelentkező óvodások iskolai felkészítését.
The little red hen – Hangszeres, dalos árnyjáték
A szülő bármikor kérheti gyermeke felvételét (átvételét) óvodánkba. Szabad helyekről érdeklődhetnek 0676 417 655 telefonszámon és honlapunkon.
Mik az eddigi tapasztalatok és hogyan tovább?
A szülőktől, családoktól nagyon pozitív, megerősítő visszajelzéseket kaptunk. Nagyon jónak tartjuk, hogy a gyermekek a zárt Facebook csoporton keresztül elküldött képek és hanganyagok (versek, énekek, üzenetek) segítségével egymásról is hallanak!
Vannak szülők, akik nem tudták/tudják megoldani gyermekeik megnyugtató felügyeletét, mert dolgoznak. Számukra megszerveztük az ügyeletet, mely a kis létszámú csoportokkal (3-5 fő), óvodapedagógusokkal, megszokott napirenddel, családias hangulatban telik. Az ügyeletet kérő családok száma folyamatosan emelkedik, egyre többen mennek vissza dolgozni, így egyre több gyermek ügyeleti ellátását oldjuk meg. Számukra folyamatosan biztosítjuk azokat a tevékenységeket, amelyek lehetővé teszik egészséges testi, lelki fejlődésüket.
Vannak terveink, ötleteink, hogy hogyan tehetjük még változatosabbá a gyermekek és családok számára közvetített tartalmakat, hogyan színesíthetjük a gyermekek életét távol az óvodától.
Mert nekünk nagyon HIÁNYOZNAK a gyerekek!!
A családok számára egy olyan időszak következett be, ahol az együtt eltöltött idő lehetőséget nyújt közös élmények megélésére, nagy felfedezésekre, egymásra figyelésre, jó beszélgetésekre.
Pedagógusként az online óvodai neveléssel ehhez nyújtunk támogatást a családok számára, miközben már nagyon várjuk azt a napot, pillanatot, amikor újra gyerekzsivajtól, kacagástól lesz hangos az óvoda.
Szeretettel a Neumann János Egyetem Gyakorló óvoda dolgozói