Jelenlegi hely

Számítógépező bölcsisek? - Megszületett az Imami online felmérésének eredménye!

A gyermekek olvasási, számítógép-használati és televíziózási szokásairól készített online kutatás eredményei és iránytű a minőségi gyermekkönyvek kiválasztásához.

Előbb vagy utóbb minden gyermekes család életében felmerülnek az olvasással, tévénézéssel, számítógépezéssel kapcsolatos kérdések: „Miből mennyit? Tiltsak? Ösztönözzek? Sugalmazzak?”

A gyermekek médiafogyasztási és olvasási szokásairól készített online kutatást egy kifejezetten családoknak szóló, helyi információkat közvetítő honlapcsoport. A felmérés igénye a honlapok szerkesztőiben merült fel, akik gyakorló szülőként maguk is válaszokat kerestek a fenti kérdésekre.

A közel 30 kérdésből álló online kérdőívet országszerte 2243 internet használó szülő – jórészt anyuka - töltötte ki 2528 gyermekről. A kutatás résztvevőinek több mint 80%-avárosban él és felső-, illetve középfokú végzettséggel rendelkezik. A kérdésekre fele – fele arányban válaszoltak fiúk és lányok szülei. Az online kérdőívet kitöltők gyermekeinek többsége még otthon nevelkedik, óvodás illetve alsó tagozatos általános iskolás.

Arra a kérdésre, hogy szoktak-e otthon olvasni/olvasott mesét hallgatni a gyerekek, a válaszolók 97%-a igennel felelt, ami jelzi, hogy a szülők - örömteli módon - tisztában vannak a mese, az olvasás fontosságával. A kérdőívet kitöltő, bölcsődés korú gyermeket nevelő családok 95%-ánál mesélnek otthon a picinek, míg az óvodást nevelő családok 99%-ánál.



A megkérdezettek gyermekei hétköznapokon átlagosan 40 percet olvasnak, háromnegyed órát számítógépeznek és egy órát tévéznek. Hétvégén körülbelül másfélszer ennyi időt töltenek ezekkel a tevékenységekkel, de a rangsor nem változik: legtöbb időt a tévézésre fordítják, ezt követi a számítógép, majd az olvasás.

A bölcsődések közül minden negyedik, az óvodások közül már minden második gyermek számítógépezik otthon, a bölcsődések háromnegyede, míg az ovisok 92%-a néz tévét.

Mennyiben alkalmazzák a jutalmazás, illetve a büntetés eszközeként a szülők a tévét, számítógépet, illetve a könyveket? A megkérdezettek több mint 70%-ánál fordul elő, hogy büntetésből eltiltja gyermekét a televíziózástól, vagy a számítógép használattól, míg az olvasás tiltásával, a felolvasás megvonásával mindössze a válaszadók 9%-a él. Az elismerést tekintve éppen fordított a helyzet: a gyermekek 27%-át jutalmazzák azzal, hogy tévét nézhet, 35%-uk érdemelheti ki a számítógépezést és a gyermekek háromnegyedénél előfordult már, hogy könyvet kapott jutalmul.

A felmérésben részt vevő szülők mindössze egynegyede ismer olyan folyóiratot vagy weboldalt, ami a segítségére lehetne a megfelelő gyermekkönyvek kiválasztásában, ugyanakkor a szülők 95%-a fogadna szívesen tippeket – többségükben pedagógustól és az internetről - annak érdekében, hogy a gyermeke számára öröm legyen az olvasás.

A válaszolók 87%-a aggasztónak tartja, ha egy gyermek szívesebben fog egeret vagy távkapcsolót a kezébe, mint könyvet. A megkérdezettek szerint a leggyakoribb okok, ami miatt a gyerekek egy része nem szeret olvasni: vonzóbb számukra a TV és a számítógép; nem olvasnak eleget a gyermek környezetében; a szülő nem foglalkozik azzal, hogy gyermeke olvasson; illetve nem neki való könyv kerül a gyermek elé. A megkérdezettek elenyésző hányada „okolja” a pedagógust, illetve a kötelező olvasmányokat az olvasás iránti érdektelenségért. Az olvasás megszerettetésében a megkérdezettek döntő többsége a család szerepét, a szülői mintát tartja meghatározónak.

A család felelőssége tehát óriási az olvasóvá nevelésben, de melyik szülő ne állt volna  tanácstalanul a gyermekkönyvek rengetegében? „Vajon melyik könyvvel lepjem meg? Mi az, ami igazán értékes? Mi való neki?”

Ez adta az ötletet egy olyan információs gyűjtemény elkészítéséhez, ami segítséget nyújt a színvonalas gyermekkönyvek kiválasztásához.  A "Mit adjak a kezébe?" című gyermekirodalmi iránytű a minőségi gyermek-és ifjúsági irodalmat képviselő könyvkiadók internetes elérhetőségét, a témával foglalkozó gyermekirodalmi folyóiratok rövid bemutatását, az „Év gyermekkönyve” címmel díjazott műveket éppúgy tartalmazza, mint a Magyar Olvasástársaság által elkészített gyermekirodalmi adatbázist.

A gyermekek olvasóvá neveléséhez támpontokat nyújtó gyermekirodalmi kalauzt a felmérés résztvevői után most bárki díjmentesen letöltheti az Imami weboldalakról >>

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Tudtad, hogy az alvás világnapját is ünneplik?

Tudtad, hogy az alvás világnapját is ünneplik?

Az alvás világnapját hagyományosan március második teljes hetének péntekén ünneplik. 2025-ben ez a nap március 14-re esik. Ezen a napon világszerte szakemberek és szervezetek hívják fel a figyelmet az alvás fontosságára és az alváshiány egészségügyi következményeire.
Jegesmedvék világnapja

Jegesmedvék világnapja

A természetvédők nemzetközi kalendáriumába 2011 óta piros betűs ünnep a Jegesmedvék Nemzetközi napja (International Polar Bear Day). De miért is kell aggódnunk a jegesmedvék miatt, igaz-e hogy 2100-ra eltűnhetnek?
Dalolva búcsúztassuk a telet – a legjobb farsangi dalok és mondókák összegyűjtve

Dalolva búcsúztassuk a telet – a legjobb farsangi dalok és mondókák összegyűjtve

A farsangi időszak mára főként a gyerekek mulatságáról szól. Ehhez a vidám ünnephez gyűjtöttük össze a legjobb farsangi dalokat és mondókákat, melyek garantáltan feldobják a hangulatot, és még emlékezetesebbé teszik a közös pillanatokat!
7+1 szokatlan farsangi szokás, amit tuti nem ismersz

7+1 szokatlan farsangi szokás, amit tuti nem ismersz

Tudtad, hogy a farsang nemcsak mulatságról, hanem ma már furcsa hagyományokról is szólt? A vízkereszttől húshagyókeddig tartó időszak tele van különös, ma már szinte elfeledett népszokásokkal. Egyes hagyományok vidámak, mások meghökkentőek – nézzük, hányat ismersz közülük!
Ugrás az oldal tetejére