Jelenlegi hely

Így cselezzük ki az egyetemi jelentkezési határidőt

Már csak pár hét van hátra a bűvös, híres – hírhedt február 15-éig, ameddig minden 12. osztályos diáknak el kell döntenie, hogy szeretne-e továbbtanulni valamelyik egyetem ősszel induló képzésén.

Akik már biztosan tudják, hogy hová adják be a jelentkezésüket, ők hátradőlhetnek, de sok ezer diáknak és szülőnek meglehetősen stresszesek még ezek a napok, mert csak nagyon homályos elképzeléseik vannak arról, hogy milyen szakot kéne választani.

Őket szeretném most elsősorban megnyugtatni ebben a cikkben, ugyanis tényleg vészesen közeleg a jelentkezési határidő, de néhány fontos szempont átgondolásával elég sok időt lehet még nyerni a végső döntéshez. - Tóth Ákos Károly pályaorientációs és életpálya-építési szakember írása!

Sajnos senkinek sincs időnyerője, mint Hermionénak a Harry Potterben, de ha van már arról némi (ha nem is feltétlen minden elemében kiforrott) elképzelése a diáknak, hogy milyen szakokon lenne érdemes folytatnia a tanulást, akkor máris nyert öt hónapot.

Ugyan valóban február 15. a jelentkezési határidő, eddig lehet megjelölni maximum hat jelentkezési helyet (ha egy adott szaknál valaki az államilag finanszírozott és az önköltséges képzést is megjelöli, az egy helynek számít), és ezután már nem lehet új szakra jelentkezni, viszont július 12-éig a jelentkezési helyek sorrendjén egy alkalommal lehet módosítani és helyeket is vissza lehet vonni.

Mit is jelent akkor ez valójában?

Azt, hogy sokkal, de sokkal könnyebb feladat és kevesebb stresszt jelent hat szimpatikus szakra bővíteni (vagy esetleg szűkíteni) az elképzeléseket, mint úgy érezni, hogy már csak pár hét van meghozni a tökéletes, az egész életet meghatározó döntést.

Nézzük meg két valós eseten keresztül, melyekkel az elmúlt hetekben találkoztam, hogy mit is tehetnek az olyan diákok, akiknek több időre van szükségük a pályaválasztási döntéshez (a kliensek nevét természetesen megváltoztattam).

Virág idén fog érettségizni. Előzetesen csak annyit tudott biztosan, hogy gyerekekkel szeretne foglalkozni, illetve nagyon jó az angolja, amit akár a munkájában is kamatoztatna, esetleg külföldön is tanulna. Arról viszont fogalma sem volt, hogy milyen szakokra lenne érdemes jelentkeznie (a pedagógiai szakmákat sem zárja ki, sőt. Viszont a pedagógusok jelenlegi alacsony megbecsültsége erősen elbizonytalanítja).

Egy rövid tanácsadási folyamat során egyértelművé vált számára, hogy különböző segítő szakmák képzései közt érdemes tovább keresgélnie. Ez lehet akár pszichológia vagy szociálpedagógia, de nem veti el azért az óvodapedagógia szakot és azt sem, hogy idegen nyelv tanár legyen. Bármelyik képzés közben részt vehet Erasmus ösztöndíjon (ha a politika is úgy akarja), illetve a mesterképzést már minden bizonnyal egy külföldi egyetemen végezné el.

Boti szeretne egyetemre járni, a tanulmányi eredményei alapján erre minden esélye meg is van, de rendkívül bizonytalan volt abban, hogy hol tanuljon tovább. Egy dolgot viszont teljesen biztosan tudott: a választott szakmája valamilyen módon kapcsolódjon az autókhoz.

Adja magát valamilyen mérnöki szakma (pl.: járműmérnök), de különböző okok miatt még nem tudta eldönteni, hogy tényleg szeretne-e legalább három és fél éven keresztül egy mérnöki képzésre járni. Mivel jó kommunikációs készségei vannak, és a karrierprofilja alapján az üzleti és vezetői kompetenciái is erősek, lehetséges alternatívaként így felmerültek különböző gazdasági szakok is. Mert ezeknek az elvégzésével később dolgozhatna az autókereskedelemben vagy idővel akár egy saját vállalkozást is indíthatna.

Virág és Boti példája is világosan megmutatta, hogy nem tragédia, ha február 15-ére még nincs meg a végső döntés, csak azok a szakok, melyek közül már csak jót, vagy még jobbat tudnak választani.

A következő hónapokban mindketten alaposan utánajárhatnak a felmerült és megjelölt szakmáknak és szakoknak.

Érdemes beszélgetniük a pályán régóta dolgozó szakemberekkel, hogy személyes tanácsokat kapjanak a munkájuk szépségeiről és esetleges árnyoldalairól. Megnézhetnek különböző szakmaajánló videókat és érdemes sokat böngészniük különböző releváns szakmai újságokat, honlapokat. Ez mind a pályaismeretüket fogja erősíteni, ezáltal a döntésüket segíteni.

A várható felvételi pontokat is érdemes kiszámítani. Ehhez hadd ajánljak egy, a felvi.hu kalkulátoránál jobban átlátható eszközt (megnyitás után érdemes letölteni a saját változatot).
Ezeken túl pedig nagy szükség van rá, hogy minél elmélyültebben végiggondolják, megtervezzék, hogy milyen karriert, milyen életpályát szeretnének felépíteni maguknak.

Ha igazán bölcs pályadöntést akarnak hozni, akkor a következő három szempont közös metszetében lévő szakmákhoz tartozó szakokat kell választaniuk:

  • Mi az, amiben jó vagyok?
  • Mi az, ami érdekel?
  • Milyen lehetőségeim vannak egy adott szak elvégzéséhez? (Török Réka alapján)

Ezekre a kérdésekre nem mindig könnyű egyedül megfelelő válaszokat találni, ilyenkor nagyon hasznos lehet egy professzionális pályatanácsadóhoz fordulni.


Szerencsére a most jelentkezőknek is van még egy kis idejük, de azért jól teszik a 11-esek, és az idén fakultációt választó 10-esek is, ha időben elkezdik a tervezést. Mert azért lássuk be, mindenki nyugodtabban alszik, ha nem február 14-én, 23.45-kor kezdünk el azon gondolkodni, hogy hova is kéne beadni a jelentkezést.
 

Tóth Ákos Károly
pályaorientációs és
életpálya-építési szakember

www.eletpalyaepites.hu
+36 30 392 3412
info@eletpalyaepites.hu

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Hogy valóban élményekkel teli legyen a nyár!

Hogy valóban élményekkel teli legyen a nyár!

Mostanra már nyakig vagyunk a nagy nyári szünet kellős közepében. Mindenki elképesztően várta, a szülők talán már el is felejtik a holazalvókám-elfelejtettükalogopédiafüzetet-beposhadtazúszáscucc kombinációját, a gyerekeknek pedig egy ideje nem kell a szülők gyengéd (vagy épp agyvérzésközeli hangvételű-keljmárfelmertelkésünk!!!) ébresztésére kelniük. Szóval mit csinálnak? Hát még az ébresztőóra megcsörrenése ELŐTT természetesen közlik, hogy felkeltanaaaap, éhesvagyooook, kakiltaaaaam :D Én nem tudom, hogy vannak kódolva, de egyszerűen félelmetes, hogy a tanév idején 7kor sírva nyalábolom ki az ágyból az ovist, bezzeg a szünidőben 6kor már arcon pörögnek a testvérével együtt… Kis-Kovácsné Vancsa Barbi írása.
Rázva, keverve... jeges tea és kávé italok forró napokra

Rázva, keverve... jeges tea és kávé italok forró napokra

A nagy nyári melegben gyakran úgy érezzük, hogy könnyebb lenne egy kávéval, vagy teával. Forró helyzetekre jól jön néhány jeges korty akár mindkettőből.
Bolhazsákok és könyvmolyok

Bolhazsákok és könyvmolyok

Emlékszel még gyerekkorodból az összebújós meseolvasásokra? Az első kiböngészett betűkre, mikor végre összeállt egy szó? A takaró alatt zseblámpával olvasott regényekre? A könyvek világába belépés élménye egy életre elkísér bennünket.
Így lesz ügyes kezű gyereked

Így lesz ügyes kezű gyereked

Sok szülő csak az iskolaérettségi vizsgálatok során szembesül azzal, hogy óvodás gyermekének a rajzkészsége, vonalvezetése még nagyon távol áll attól, amilyen készségekre az első osztályban szüksége lesz. Kézenfekvőnek tűnhet ilyenkor színezők és feladatlapok garmadájával elárasztani a gyereket, ám a mozgások finomodásához nem erre van szükség.
Ugrás az oldal tetejére