A BIDF évek óta a legjobb dokumentumfilmeket hozza el a világ legnagyobb filmfesztiváljairól. 2021. március 1. és 10 között zajlik majd az esemény, ahol tíz nap alatt harminc versenyfilm lesz megtekinthető online.
A premier-vetítések után a filmek továbbra is elérhetőek lesznek a fesztivál teljes ideje alatt a nagyközönség számára az online.bidf.hu oldalon.
Az online megrendezésre kerülő Budapest International Documentary Festival programjainak keretén belül kevesebb mint egy mozijegy áráért az egész család láthatja a világ legjobb filmtermését, ráadásul az online fesztivál az egész ország területén lehetővé teszi a filmek hozzáférését.
Az idei fesztivál a Nem vagyok egyedül című örmény-amerikai dokumentumfilm vetítésével veszi kezdetét. Sok egyéb más elismerés mellett Európai-filmdíjra is jelölt két alkotás is szerepel a programban. Radu Ciorniciuc román rendező-operatőr Otthonom (Acasa, my home) című dokumentumfilmje és a brazil Sébastien Lifshitz Kislány vagyok (Little Girl) című alkotása.
Versenybe száll a rangos amsterdami mustra, az IDFA (International Documentary Filmfestival Amsterdam) legjobb rendezés díjával elismert Vitalij Manszkij Gorbacsov.mennyország (Gorbachev. Heaven) című alkotása.
A Sundance fesztiválon díjazott két dokumentumfilmet is láthat a közönség: David France Isten hozott Csecsenföldön (Welcome to Chechnya) című alkotását és Benjamin Ree A festőművész és a tolvaj (The Painter and The Thief) című filmjét.
A magyar filmek versenyében egyebek mellett az Otthon-vágy, A mozdulat művészete és az Anyáim története című dokumentumfilmek szerepelnek.
A BIDF 2021 újdonságokkal is készül:
- A fesztivál ideje alatt sztár műsorvezetőkkel, élő adásban, folyamatosan, szünet nélkül láthatóak beszélgetések a filmek alkotóival, valamint azokkal a prominens Civil Nagykövetekkel, akik az adott filmtémák szakértői.
- A beszélgetések az élő adások után továbbra is elérhetőek lesznek a BIDF honlapján, YouTube-csatornáján.
Idén olyan nemzetközi fesztiváldíjakra jelölt és díjazott filmeket láthat online a közönség mint:
- Acasa, My Home / Otthonunk (Finnország, Németország, Románia)
- Tales from the Prison Cell / Mesék a zárkából (Magyarország)
- Our Motherland / Miénk a Haza (Hollandia)
- Little Girl / Kislány vagyok (Franciaország)
- Welcome to Chechnya / Isten hozott Csecsenföldön (USA)
- The Painter and the Thief / A festőművész és a tolvaj (Norvégia, Svédország)
- Gorbachev. Heaven / Gorbacsov.mennyország (Csehország, Lettország)
- Caught in the Net / Csapda a neten (Csehország)
Néhány alkotás a gyerekekről szóló film a kínálatból:
Csapda a neten (Caught in the Net - 100')
Filmrendezői kezdeményezésre három fiatal színésznő kiskorúnak tetteti magát, hogy kiderüljön, mi történik, ha belépnek egy népszerű online chatszobába. Mélyen elgondolkodtató kísérlet, amely leleplezi, hogyan vált a gyermekbántalmazás e modern formája mindennapos, rendkívüli módon elterjedt fenyegetéssé.
A kísérlet jó ízlés határain messze túlmutató eredménye „erős gyomrot” kíván, amely után sokakban ismét meginoghat az emberi nem felsőbbrendűségébe vetett hit.
Otthonom (Acasa, My Home - 86')
Az Enache család – kilenc gyermek és szüleik – húsz éven át éltek a természettel tökéletes harmóniában, egy kunyhóban, a Bukarest-delta vadonjában: azon az elhagyatott vízgyűjtő területen, amely különleges és ritka állat- és növényfajok százaival a világ egyik legnagyobb természetes városi rezervátuma. Amikor azonban a hatóságok úgy döntenek, hogy visszakövetelik és turistalátványossággá alakítják e ritka, a főváros szomszédságában lévő területet, az Enache családot kilakoltatják. Bukarestbe kell áttelepülniük.
A gyerekeknek, akik napjaikat addig a természetben töltötték, a városi élethez kell szokniuk. Iskolába kell járniuk ahelyett, hogy a tavakban fürdenének, horgászbotjukat pedig mobiltelefonra kell cserélniük. Személyiségük átalakulása szabadságérzetükre és az erős családi kötelékre is kihat.
Mesék a zárkából (Tales from the Prison Cell - 83')
Büntetésüket töltő apák meséket írnak, amelyek alapján mesefilmek készülnek – saját maguk és otthon levő gyerekeik főszereplésével. A filmet keretező közös alkotói folyamat során belelátunk a fogvatartottak és családjaik párhuzamosan zajló életébe és nehezen működtethető kapcsolataik alakulásába. A mai filmes technológiának köszönhetően a mesefilmekben apa és gyereke egy mágikus, szabadon alakítható világban találkozhat, átlépve ez által a kézzelfogható valóság korlátait.
Kérdés viszont, hogy a fikcióban megtörténő találkozás élménye tud-e valós hatással lenni ezekre a nagyon szigorúan korlátozott, súlyosan terhelt kapcsolatokra. Tud-e valódivá válni a fantázia világában létrejövő közelség, vagy megreked valamiféle mesterségesen létrehozott illúzió szintjén.
- Budapestimami -
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges