Nem tetszik az ajándék, nem megfelelő a méret, vissza kell vegye a kereskedő?
Minőségileg kifogástalan terméket (csak azért, mert nem tetszik a színe, vagy nem megfelelő a méret) a kereskedő nem köteles kicserélni. Természetesen önként dönthet úgy a vállalkozás, hogy ezeknek a kéréseknek is eleget tesz, de erről a lehetőségről érdemes már előre tájékozódni. (Kialakult az a gyakorlat, hogy az üzletek többsége az ünnepek után néhány napig kicseréli az árut.)
Szentestét követő három munkanapon belül, ha visszaviszem a rossz terméket, kötelesek kicserélni?
Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) kormányrendelet értelmében a rendelet hatálya alá tartozó termékek esetében ha a fogyasztó a fogyasztási cikk meghibásodása miatt a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított három munkanapon belül érvényesít csereigényt, a vállalkozás nem hivatkozhat a polgári törvénykönyvről (Ptk.) szóló 2013. évi V. törvény 6:159. § (2) bekezdés a) pontja értelmében aránytalan többletköltségre, hanem köteles a fogyasztási cikket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza.
Vagyis a három munkanap szempontjából nem az számít, hogy mikor kaptad, mikor vetted át szeretteidtől az ajándékot, hanem az az időpont az irányadó, amikor vásárolták. Ha tehát az ajándékot például december 23-án vásárolták, és a termék meghibásodása miatt rendeltetésszerű használatra alkalmatlan, akkor igen, élhetsz a jogszabályban biztosított 3 munkanapon belüli csere iránti igényeddel.
Milyen jogommal élhetek, ha a két ünnep között visszaviszem a hibás terméket? Kérhetek rögtön cserét?
A hibát elsősorban javítással, cserével orvosolhatja a kereskedő, a fogyasztó választása szerint. Kivéve, ha a csere teljesítése lehetetlen (például nincs másik ilyen terméke már az üzletnek), vagy ha a csere a kötelezettnek aránytalan többletköltséget eredményezne (tehát a termék megjavítása jóval kisebb költségráfordítással megoldható). Kérhetsz tehát cserét, de minden valószínűség szerint, ha a termék javítható, a kereskedő elsősorban ezt fogja felajánlani.
Ha a két ünnep között nincs módom visszavinni a hibás terméket, akkor már később nem is élhetek szavatossági jogommal?
De, természetesen élhetsz jogaiddal, az alábbiak szerint:
- Kötelező jótállás alá eső termékeknél (az erre vonatkozó rendelet mellékletében tételesen felsorolt termékcsoportok esetén. 3 munkanapon belül fellépő olyan hiba esetén, amely a rendeltetésszerű használatot akadályozza, határidőben szükséges jelezni a problémát.
- Azokkal a termékekkel kapcsolatban, amelyek nem tartoznak a kötelező jótállás hatálya alá, a vásárlástól számítottan 2 évig élhetünk szavatossági igényeinkkel. (például ruházat, cipő 10 000 Ft vételára alatti műszaki cikkek stb.)
- Online vásárolt termék esetében a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül élhetünk még speciális, az értékesítés módjából eredő indoklás nélküli elállási jogunkkal (tehát nem minőségi kifogás esetén is!). Online vásárolt termék minőségi kifogásával kapcsolatban a már említett 2 évig jelezhetjük problémánkat a kereskedő felé.
Mik azok a szavatossági jogok?
Amennyiben a termék gyártási hibás, a fogyasztó szavatossági jogai keretében elsősorban javítást vagy cserét kérhet (kivéve, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek – másik kellékszavatossági igény teljesítésével összehasonlítva - aránytalan többletköltséget eredményezne).
Továbbá az ellenszolgáltatás arányos leszállítását igényelheti, a hibát a kötelezett költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja, vagy a szerződéstől elállhat (Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye.)
Az ünnepek után meddig vihetem vissza a kereskedőnek azt a terméket, ami nem tetszik vagy kettőt kaptam belőle?
A kereskedő nem köteles visszavenni azt a terméket, mely nem hibás. Ennek ellenére üzletpolitikai és fogyasztóbarát szempontokból dönthet úgy a vállalkozás, hogy az ünnepeket követően lehetőséget biztosít az ilyen feleslegessé vált termékek cseréje, vételárának levásárlásra. Azt, hogy ezt meddig biztosítja az üzlet, csak a saját elhatározásán múlik, ezért érdemes már vásárláskor megérdeklődni, hogy az adott üzletben erre meddig van lehetőség.
Szentestét követően érkezett meg az online rendelt ajándék. Köteles vagyok átvenni?
Online vásárlás esetén a fogyasztók a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhatnak a vásárlástól. Az elállási szándékot már a termék kézhezvétele előtt is be lehet jelenteni, így még a későn érkező csomag átvételét megelőzően is. Amennyiben a terméket átveszi, úgy elállás esetén a termék visszajuttatásának költsége a fogyasztót terheli (kivéve ha a vállalkozás ettől eltérő tájékoztatást adott már a vásárláskor általános szerződési feltételeiben).
Nem találod (nem kaptad meg) a blokkot, hogyan érvényesítheted jogaidat?
- Első eset: jótállási kötelezettség alá eső termék – a jótállási jegy kéznél van, a blokk viszont nincs meg
- Második eset: csak a számla másolatával rendelkezik
- Harmadik eset: nincs meg a blokkja, a banki fizetést igazoló tranzakciós igazolás azonban igen
- Negyedik eset: nincs meg a blokkja (elvesztette, vagy a terméket ajándékba kapta)
- Jó tudni: az elektronikus számla is elfogadható
Forrás: http://www.nfh.hu
Ha tetszett ez a cikk, oszd meg másokkak is!
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges