Vajon biztonságosak egyes gyermekkerékpárok és kerékpáros gyermekülések?
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság a bicikliszezon kezdetével gyermekkerékpárokat és kerékpáros gyermeküléseket ellenőrzött. A vizsgálat során 5 db gyermekkerékpárból és 3 db kerékpáros gyermekülésből történt mintavétel Az ellenőrzés során veszélyesnek bizonyult négy darab gyermekkerékpár (két márkajel nélküli, egy Polymobil és egy Haro gyermekbicikli) valamint egy darab gyermekülés (Kross márkajelű).
Górcső alá kerültek a 435 mm és 635 mm közötti ülésmagasságú kétkerekű járművek, valamint a már segítség nélkül ülni tudó, 9 hónaposnál idősebb és 5 évesnél fiatalabb életkorú, illetve a 9 - 22 kg tömegű gyermekek szállítására alkalmas, kerékpárra szerelhető gyermekülések.
A vizsgálat során 5 db gyermekkerékpárból és 3 db kerékpáros gyermekülésből történt mintavétel, de az országos ellenőrzés kiterjedt a jelölésekre és a biztonságos használatot befolyásoló lényeges információkat tartalmazó tájékoztatókra is.
A termékek biztonsági vizsgálatára az NFH akkreditált Mechanikai és Villamos Laboratóriumában került sor. A vizsgálat során veszélyesnek bizonyult négy darab gyermekkerékpár (80%-os kifogásolási arány), valamint egy darab gyermekülés (33 %-os kifogásolási arány).
Ez utóbbi gyermekülés forgalmazását már korábban, 2014-ben megtiltotta a Hatóság, most azonban más márkanév alatt újra megtalálták a szakemberek.
A gyermekkerékpárok esetében jellemző hibaforrás volt, hogy a láncvédő nem megfelelően takarta a lánc külső élét, ami sérülés-, illetve balesetveszélyt jelent. Az egyik kerékpárnál a nem megfelelő fékrendszer okozhat balesetet, míg egy másik kerékpár esetében a támasztókerekek túl közel helyezkedtek el a váz függőleges síkjához, csökkentve ezzel a jármű stabilitását. Ez utóbbinál a támasztókerekek függőleges terhelés hatására el is deformálódtak, ami tovább csökkenti a biztonságos használatot. 3 kerékpárnál az egyes részek éles, sorjás vagy hegyes élei jelentettek veszélyforrást, de ugyancsak sérülés-, illetve balesetveszéllyel jár 2 kerékpár esetében, hogy a nyereg (statikus) szilárdsága nem megfelelő, az ülőfelület elrepedhet, illetve letörhet a vázról.
A nem megfelelő kerékpáros gyermekülés nem rögzíthető biztonságosan a kerékpárhoz, így az balesetveszélyes.
Az egyes kerékpárok, illetve a gyermekülés esetében egyszerre több veszélyforrás is megállapításra került, mivel több szempontból sem feleltek meg a vonatkozó követelményeknek.
A laboratóriumi vizsgálatok eredménye alapján elvégzett kockázatértékelés szerint a vizsgált gyermekkerékpárok 40%-a a balesetveszély szempontjából súlyos kockázatot jelent a felhasználókra nézve. Sérülésveszély tekintetében a gyermekkerékpárok 20%-a a nagy és 20%-a közepes, míg a kerékpáros gyermekülés a balesetveszély miatt súlyos kockázatot jelent a felhasználóra nézve.
A nem biztonságos termékek forgalomból való kivonása, illetve súlyos kockázat esetén a kivonás mellett a visszahívás elrendelése érdekében a hatóság megteszi a szükséges lépéseket.
Tanító nénik, kisgyerekes szülők, most főleg rátok gondoltunk! Idén egy újdonságot készítettünk olvasóinknak. Fókuszban a találos és talányos kérdések!
Élő adventi naptárrá változnak azok a települések, ahol a házak ablakait ünnepi fénybe és díszbe öltöztetik, számmal jelölve a napokat december elsejétől karácsonyig. A várakozás izgalma igazi közösségi élménnyé válik. Testi-lelki egészséget szolgáló program lehet ilyenkor az esti séta lakóhelyünk utcáin.
Miért lenne fontos már az oviban a tanulási képességekkel foglalkozni? Hiszen fényévekre van még a suli! Pedig nagyon is az! Cikksorozatunk második része ezt a témát járja körbe.