Jelenlegi hely

Az iskolaváltás kérdései: meddig húzzuk, mikor és hogyan? - Avagy, mi a módja, ha nem jó helyen van a gyerekünk?

A legtöbb szülőnek van egy álma; az ő gyereke jótanuló lesz, magabiztosan és örömmel kezdi, majd folytatja az iskolát, ami nemcsak a tanuláshoz való hozzáállását, illetve későbbi a műveltségét, de az egész lelki énjét, a mindennapi életét, majd a felnőtt élete lehetőségeit határozza meg.

Aztán van, hogy ez nem sikerül, jön a rémálom, a gyerek az adott intézményben nem tud kiteljesedni, a jegyei messze elmaradnak az elvártaktól. Ezzel még a szülő akár meg is barátkozna, de jönnek a testi tünetek, a szorongás, hasfájás, túlzott visszahúzódás vagy épp ellenkezőleg az indokolatlan tombolás.

És nem értjük, hogy mi történt, mi az, amit tehetnénk?

A krízishelyzetek a gyerekeket sem kerülik el, egy bizonyos szintig ez az életük természetes velejárója, de nem egyformán küzdik le ezeket az akadályokat. Van, akinek könnyedén megy, és van, aki ha benne ragad, súlyos következményei lehetnek.

Krízisként élheti meg a gyerek az

  • óvodából iskolába kerülést,
  • hogy nem találja helyét az osztályban,
  • később a kiközösítéseket,
  • hogy túl gyors a tempó,
  • sok az anyag,
  • nem jön ki a pedagógussal,
  • bár érdekelné az anyag, de folyamatosan elmarad a többiektől, ezáltal egy idő után természetes, hogy elveszíti az egészséges érdeklődését.

A teljesítménycentrikusság, a kortársaknak és az otthoni elvárásoknak való megfelelés sem könnyíti meg a dolgukat. 

Ha észleljük a problémát, fel kell ismernie a szülőnek, hogy nem szimpla alkalmazkodási nehézségekről beszélünk, vagy a gyerek munka alóli kibújásáról, illetve a sok esetben mostanság megbélyegzett szülői: „mert nekik sosem jó semmi…” mondatokról, hanem arról, amikor a gyerek nem bírja már a terhelést, legyen az fizikai vagy lelki síkon.

Természetesen a szülők sokat segíthetnek a szorongás oldásában, ha szükséges szakember bevonásával, de ha mindent megtettünk és nem javul a helyzet, az iskolaváltás lehet a megoldás.

De mi az a pont, amikor fel kell merülnie a szülőkben az iskolaváltás lehetősége?

Meddig lehet húzni? Majd magától megoldódik, vagy hosszútávon tapasztaljuk csak meg a negatív következményeit?

Ezt minden esetben a szülőknek kell eldönteniük, de minden gyereknek meg kell találnia azt a helyet, ahol jól érzi magát, ahol szeretik, megbecsülik, ahol, ha lassabban kívánja feldolgozni a tananyagot, adnak erre lehetőséget, és nem kell megfelelni 30 másik gyerek tempójának.

A jogszabály szerint a szülő dönthet gyermeke iskolaváltásról, akár ha elégedetlen a nevelési-oktatási intézmény módszereivel, az oktatás minőségével vagy az osztályközösséggel. Bármelyik esetről is legyen szó, az iskolaváltásra külön kérelem alapján – akár tanév közben - kerülhet sor a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 50. §-a alapján. A kérelmet azon iskola számára kell benyújtani, ahol a gyermek a jövőben a tanulmányait kívánja folytatni.

A kecskeméti Mátrix Suli magán általános iskola várja év közben is átjelentkezőket, jelenleg 1-5. osztályig, természetesen a szabad férőhelyek függvényében.

Átjelentkezés menete

Felvételi eljárásunk többlépcsős, fontos szempontunk, hogy az osztály csoportdinamikája, közössége, egysége az új tanuló által gazdagodjon, valamint a szülő elvárásai, értékrendje és az iskola pedagógiai programja összhangban legyen. Jelentkezéshez, érdeklődéshez kérjük, töltsétek ki az iskola oldalán lévő jelentkezési űrlapot. Az űrlap kitöltése a kapcsolatfelvételére szolgál, nem jár kötelezettséggel, a felvételi eljárásunk díjtalan. Ezt követően iskolatitkárunk felveszi a szülőkkel a kapcsolatot. Ami nagyon fontos, hogy van lehetőség próba napon, héten részt venni, így sokkal könnyebb dönteni a szülőknek.

Mihala Tímea iskolapszichológus véleményét kértük, hogy mondja el nekünk, mivel jár rövid, akár hosszú távon, ha egy gyermek olyan közösségben tanul, amiben nem érzi jól magát?

Mihala Tímea: „Ennek a kérdésnek a megválaszolásában kiindulhatunk magunkból is, hogy számunkra milyen hatással jár az, ha olyan közösségben vagyunk, amiben nem érezzük jól magunkat. A valahová tartozás nagyon alapvető szükséglete az embernek, kihat az énképünkre, önértékelésünkre, a személyiségünk formálódására. Ennek sérülése, hiánya, vagyis az a helyzet, amiben nem érezzük jól magunkat, mindenképpen feszültséggel jár, növeli a szorongást, kihathat az önértékelésünkre, viselkedésmódunkra. Érezhetjük magunkat csalódottnak, dühösnek, tehetetlennek, szomorúnak.

Ha úgy érezzük, nincs hatásunk arra, hogy változtassunk a helyzetünkön, akkor ez hosszútávon számunkra nagyon frusztráló, érzelmileg megterhelő, akár megbetegíthető is lehet. Tehát az egyik kérdés az, hogy egyénileg hogyan tudunk megküzdeni az ilyen feszültséget keltő helyzetekkel. Felnőttként lehet, hogy úgy döntünk, hogy ott hagyjuk azt a közösséget, vagy rendszeresen megbeszéljük a barátainkkal a lehetetlen helyzetet, vagy éppen belebetegszünk a tehetetlenségbe.

A gyerekeknél az egyéni temperamentum, a családi és más egyéni és környezeti hatások következtében a szocializáció során alakul ki, hogy hogyan küzdenek meg az ilyen szorongást keltő helyzetekkel.

Egy gyereknek viszont általában szűkebb a repertoárja a megküzdéshez, hiszen az is gyakran nehezebben megy a felnőttekhez képest, hogy az érzéseit ki tudja fejezni, meg tudja osztani másokkal. Vagy ha ezt meg is tudná tenni, ezt más érzés elnyomja, például mások előtt szégyelli magát. Másrészt a „nem érzi jól magát” egy nagyon relatív megfogalmazás, épp ezért fontos, hogy megtudjuk mi áll a rossz közérzet hátterében. Hiszen vannak olyan szituációk, például a közösségben zajló bántalmazás, aminek a kezelése nemcsak a bántalmazást elszenvedő megküzdési módjától függ, erről nem ő tehet, mégis gyakran úgy érzik ezek a gyerekek, hogy velük van a baj, ők valami miatt nem elfogadhatóak a többiek számára.

Számos olyan kamasszal beszélgettem már, akik óvodáskori, kisiskoláskori „bullying” élményeiket mesélték, amelyek több évvel később is nyomasztó, megterhelő emlékként nehezednek rájuk, bűntudat terheli őket, és életük során újra és újra előbukkanó problémává, félelemmé válik, hogy hogyan lesznek képesek beilleszkedni, alkalmazkodni egy új közösségben. És ezek a félelmek valósággá is válhatnak, hiszen az alacsony önértékelésű, az önmagát kevésbé érvényesítő gyerekből vagy kamaszból később is áldozat típus válhat felnőttkorára.

Éppen ezért szülőként is nagy a felelősségünk, hogy odafigyeléssel, megfelelő kommunikációval, vagy akár szakember segítségét kérve megtaláljuk módját annak, hogy ő mit tehet magáért, vagy mi szülőként mivel támogathatjuk, hogy esetleg egy új közösségben, iskolaváltással megtalálja a helyét, és értékesnek érezze magát.”

Miért a Mátrix Suli?

A Mátrix Suli a vállalkozó, és vállalkozó szellemű szülők gyerekeinek első magán kecskeméti általános iskolája. Ahol szintén a NAT tananyagot tanítjuk, - így biztosítjuk az átjárhatóságot iskolák között -, de az út, ahogy végig megyünk a tanagyagon az egy teljesen másfajta szemlélet. Iskolánkban XXI. századi készségszinten oktatjuk a NAT szerint elvárt tanagyagot: a csapatban való munka képessége, önálló munkaszervezés készsége, az időbeosztás készsége mellett, nagyon fontos a kreativitás, az együttműködés, a kritikus önálló gondolati kifejezés megtanulása. Mindez szeretetteljes légkörben, kiscsoportos létszámban, maximum osztályonként 15 fővel.

Ha tetszik az ideológiánk, és úgy érzed nem a megfelelő helyen vagytok, várjuk nagy szeretettel gyermekedet! 

Mátrix Suli Általános Iskola elérhetőségei:

​Közelgő programjaink:

Nyílt nap: 2023. február 24-én
 

 

Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Minden gyereknek jár a mese

Minden gyereknek jár a mese

...a lét nagy kérdéseire sokszor találhatunk válaszokat gyógyító, segítő, terápiás mesékben is. A mese tehát nagyon fontos szerepet játszik az életünkben: adjuk meg a módját a gyerekkori mesélésnek és engedjük, hogy felnőttként is elkísérjen bennünket a varázsa, ameddig csak lehet. Pszichológus szakértő gyűjti csokorba gondolatait arról, hogy miért meséljünk, mikor milyen mesére lehet szüksége a gyerekeknek, oviskortól kamaszkorig egyaránt.
Hogyan neveljünk magabiztosabb gyerekeket? - 10 hasznos lépés

Hogyan neveljünk magabiztosabb gyerekeket? - 10 hasznos lépés

Gyorsan változó világunkban, ahol a gyerekekre nap mint nap számos kihívás vár és könnyen elfoghatja őket a bizonytalanság érzése, az önbizalom az egyik legnagyobb ajándék, amit egy szülő adhat.
Kapcsoljunk ki: a feltöltődést elősegítő tippek kamaszokkal!

Kapcsoljunk ki: a feltöltődést elősegítő tippek kamaszokkal!

Itt a tavasz, vele együtt az egyre több időt is töltünk a szabadban.  Szülőként komoly kihívás, hogy a kamasz gyerkőcök is valóban élvezzék a kinti tartózkodást, és ne állandóan a mobiljukat akarják nyomogatni.
Aludj jól: tippek a pihentető alváshoz!

Aludj jól: tippek a pihentető alváshoz!

Az alvás kulcsfontosságú a test-lelki egészségünk szempontjából. Mégis sokan úgy vélik, hogy nincs szükségük túl sok alvásra.
Ugrás az oldal tetejére