Befogadhatóbbá tette Kovács Lehel rendező a mai embereknek is ezt a klasszikust. Történetünk röviden fogalmazva egy királygyilkosságról és annak következményeiről szól. Aztán megnézzük a darabot és már nem is tudunk röviden fogalmazni. 16 éven felülieknek ajánlom.
Orth Pétert láthatjuk Macbeth megformálójaként, akin teljesen végig követhetjük a lelki folyamatokat, belső őrlődéseket. Zseniálisan érzékelteti Macbeth érzelmeit, sokszor szavak nélkül. Nem feltétlenül akarta ő megölni önös érdekből azt a királyt, akit hűségesen szolgált. Amikor megteszi sem biztos a dolgában, de őt is megkörnyékezik azok a gondolatok, amelyek könnyebb, gyorsabb előrejutást ígérnek neki. Mi is lehetne ennél maibb gondolat?
Märcz Fruzsina – mint Lady Macbeth – az egész darab alatt fogva tartotta a gondolataimat. Fantasztikus alakításának köszönhetően még az előadás után sem tudtam elengedni az érzést, hogy talán még mindig nem értettem meg mindent a Ladyről, a motivációjáról. Nagyon halványan van utalás arra az eredeti drámában, hogy volt nekik egy gyermekük, akit valahogyan elvesztettek. Nem tudunk róla semmit, csak egyetlen mondatot. Ebből elkezdhetünk azon agyalni, hogy Lady Macbeth a világ legnagyobb fájdalmát átélte egyszer már, számára így a gyilkosság ténye, az utána elkerülhetetlenül feltörő lelkifurdalással együtt már nem is lehet túl sok, már nem lesz számára elviselhetetlen. Ez a házaspár szereti egymást, Lady Macbeth pedig nem a királynői posztról álmodik, minden tettével a férjét hivatott segíteni. Egyikük sem eredendően gonosz, ez kiderül majd számunkra, ha megnézzük ezt az előadást.
Märcz Fruzsinával Lady Macbethről beszélgettem:
Hogyan fog hozzá egy színész Shakespeare-hez? Úgy képzelem, az egyetemen a legtöbbet elhangzott név az övé.
M.F.: Igen, de közben mégsem. Nyilván egy színész pályáján alapvető dolog Shakespeare-t ismerni, hiszen a világ legtermékenyebb drámaírója. Kötelező tudni játszani, a nehézség benne a nyelvezet: nagyon nehéz élő szövegként mondani. Amit szeretek a Macbethben, hogy a sorsok emberiek, a központi párkapcsolat pedig korához képest modern, hiszen ekkor még nem a szerelmi házasság volt a szokás. Különleges, hogy ők tényleg elmennek egymásért a végsőkig, ezért igazán szép ezt játszani.
Mondanivalója miatt Shakespeare mindig aktuális. Szerinted fontos, hogy új köntösbe öltöztetve tálaljuk?
M.F.: Ez attól függ, a rendezőnek mi a szándéka. Azt gondolom, hogy muszáj modernizálni, igényli a nyelvezet miatt. Ha nem nyúlunk hozzá modern eszközökkel, akkor egy fodros galléros, rizsporos dolog marad, ami mindenki számára emészthetetlen. Szeretem, hogy a külsőségekben megjelenik a korunk modernsége, de sok mindenben megmaradtunk mégis az eredeti korban, amikor játszódik. Ez szerintem a nézők számára is asszociációkban fog megjelenni, hogy ők hogyan értelmezik, hogy ezek az események a mai napig megtörténhetnek emberekkel.
Mi az, amit tudtál magadból hozni? Az erő például ilyen? Hiszen Lady Macbeth nem teheti meg, hogy elgyengül és feladja.
Szerintem Lady Macbeth nem azért erős, mert a férje gyenge. Inkább úgy látom, hogy ő az, aki a hatalmi ember mögött áll. A férfiakat inkább az ezzel járó stressz tudja meggyengíteni és itt jön képbe a nő. Nem, mint felbujtó, hanem mint támasz van jelen.
Mi az, ami a legtávolabb áll tőled?
Közel érzem magam a karakterhez, de van egy gát: az elvesztett gyermek eljátszása. Ezért az érzelemért nagyon mélyre kell nyúlni, ezt a gátat nagyon nehéz áttörni. Az ilyesféle gondolatokat egy anya elhessegeti. Ez számomra a szerep nehézsége.
Mennyi idő, amíg ki tudsz lépni a Lady személyiségéből, amíg az előadás után „le tudod vetkőzni”?
A Lady végül megnyugvásra lel, így nem viszem magammal ezt a fájdalmat.
Az eredeti műben egy nagyon rövid, egy mondatos utalás található arról, hogy a házaspárnak volt egy gyermeke, de nem tudjuk, hogyan veszítették el. Elképzelhetőnek tartod, hogy ez a fájdalom igazolást ad nekik, hogy akár már elmehetnek a gyilkosságig, „minden mindegy” alapon?
Igen, ezt szeretnénk is megmutatni. Az ő gátlástalanságuk ebből is fakad, hiszen átélték a lehetséges legszörnyűbb tragédiát, gyermekük elvesztését. Ez vagy végleg szét tud szakítani egy házaspárt, vagy pedig egy emberré forrasztja őket. Így, hogy ők megjárták a poklot, nincs vesztenivalójuk.
Nevezhetjük Lady Macbethet egyértelműen negatív hősnek? Hiszen egyrészt a gyermeke felett érzett gyász, másrészt a férje iránti szerelme motiválja, nem ő akar királynő lenni.
Szerintem nehéz bármit mondani, még itt a színházban is kettős a megítélésük, hiszen tömeggyilkosok, nem menthetjük fel őket, miközben ebben a korban – ha ez volt a hatalom ára – ez nem volt egy idegen dolog, s még ott a végtelen fájdalmuk is. Egy erős emberi szövetséget, egy szerelmi házasságot szerettünk volna megmutatni, amelyben egy közös trauma is jelen van. Így az események mögé nézhetünk.
A Macbeth című tragédia 2023. 03. 17-én debütál a Ruszt József Stúdiószínházban.
Tiszavölgyi Cecília - Kecskemétimami
Képek: ifj.Háry Péter
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges