Jelenlegi hely

Coco Chanel: A divat változik, a stílus örök

Coco Chanel elszánt volt és tehetséges, megújította a divatot, kombinálta a praktikusat az elegánssal. A divattervezés nagyasszonyának egy divatház és egy népszerű parfüm is viseli a nevét.

Azok is ismerik Coco Chanel nevét, akik kevésbé járatosak a divat világában, hiszen ő a 20. század divatjának egyik legkiemelkedőbb képviselője. Nevéhez kötődik a "kis fekete ruha", a több soros gyöngysor, a tweed anyagból készített kosztüm és a Chanel N°5 parfüm.

„A divat változik, a stílus örök.”

Chanel megújította a divatot, összekapcsolta az egyszerűséget az eleganciával és a luxussal. Személyisége és életműve jelképezi a modern, felszabadult és elegáns nőt, aki elfogadja önmagát és megtalálja a saját stílusát.

Nem volt könnyű életútja, de mindig hitt önmagában és sohasem adta fel.

„Ha szárnyak nélkül születtél, ne akadályozd semmivel, hogy kinőjenek...”

A zárdától a világhírű divatházig

Gabrielle Bonheur Chasnel 1883. augusztus 19-én látta meg a napvilágot egy francia kisvárosban, Saumurben. Apja vándorkereskedő, anyja varrónő volt. Tizenkét éves volt, amikor meghalt az édesanyja, akkor lánytestvéreivel a ciszterciek aubazine-i árvaházába került.

Az apácáknál járt iskolába, itt kezdett el varrni. A nővéreknél töltött évek hatással voltak a stílusára, a fekete-fehér és semleges színek, az egyenes vonalvezetés, az egyszerűség. Állítólag a Chanel divatház logóját a ciszterciek épületének rózsaablakán látható "C" betűk ihlették.

Fiatal korában kipróbálta a színésznői pályát és az éneklést, ebben az időben kapta a Coco nevet, ami egy népszerű sanzonra utal. Első nagy szerelme Arthur Edward Capel ("Boy"), egy jómódú angol bankár fia volt, akivel 1909-ben Párizsba költözött. A férfi támogatásával Chanel 1910-ben elindította saját vállalkozását: egy kalapszalont.

Az üzletben a saját maga tervezte és varrt ruhákat is árult. 1913-ban üzletet nyitott Deauville-ban, a tengerparton, itt kísérletezett először férfi a dzsörzé anyagból készített ruhadarabokkal és a lezser stílusú, új szabásvonalú női ruhákkal.

„Minél rosszabbul állnak a dolgaid, annál jobban kell kinézned.”

A különleges kalapjai nagyon népszerűek voltak a nők körében. Az 1918-ban nyitott újabb üzletében a ruhák és a kalapok mellett már ékszereket és kiegészítőket is kínált.

„A nőnek, aki nem használ parfümöt, nincs jövője.”

Az 1921-ben jelent meg a ma is ismert Chanel N°5 parfüm – egyébként Marilyn Monroe kedvenc illata –, ami a világon az első, mesterségesen előállított és vegyített parfüm volt. A parfümösüveg alakja egy orosz nagyherceg – Chanel barátja – ötlete alapján készült, akit a cári testőrség vodkásüvege ihletett meg. Az 5-ös pedig Coco szerencseszáma volt.

A divattervezőnőt sok híres ember vette körül, a párizsi társasági élet ismert alakjai művészek, írók, arisztokraták.

Nem ment férjhez, – "Mademoiselle" maradt, így is nevezték – de több partnere volt, például Dmitrij Romanov nagyherceg, vagy Westminster hercege, akinek a házassági ajánlatát elutasította, mondván: "hercegné sok van, de Coco Chanel csak egy".

„40 után már senki sem fiatal, de ellenállhatatlan élete végéig maradhat!”

A háború után 1954-ben újra visszatért a divat területére, 71 évesen is sikerült újrakezdenie és megtalálni a helyét a divat világában. Coco aktívan dolgozott egészen a haláláig, 1971-ben 87 évesen halt meg a párizsi Ritz hotelben.

„Húszévesen olyan az arcod, amilyennek a természet teremtette. Harminc évesen olyan, amilyenre az élet formálta. De ötven évesen olyan, amilyet megérdemelsz.”

Praktikus és elegáns

Mit hordtak a nők a 19. század végén, 20. század elején? Olyan szoros fűzőt, ami a bordájukat és gyomrukat összenyomta, felette mély dekoltázst és bokáig érő ruhát, alatta sok alsószoknyával. Feltornyozott hajfonatokat, hatalmas kalappal, rajta díszekkel.

Chanel megszabadított a nőket a fűzőtől, – szerinte a divatnak kényelmesnek és sikkesnek kell lennie –, viselhető, laza darabokat tervezett. Újításaival megváltoztatta a nők öltözködési szokásait.

„Egy nő lehet túlöltözött, de túl elegáns soha."

A korábban csak férfi fehérneműkhöz használt jersey-ből és trikóanyagból varrt kardigánt, pulóvert, laza felsőket, egyedi kialakítású kosztümöt. Ezekben a "rövid" ruhákban – már nem bokáig, csak lábszár-középig értek – akadálytalanul lehetett mozogni. A dolgozó nők számára is készített modelleket. Stílusát az egyszerűség, a praktikusság és az elegancia jellemezte.

„Ha szépülni szeretnél, a lelkeddel és a szíveddel kell kezdened, mert addig egyetlen kozmetikum sem fog hatni!”

1926-ban tervezte meg a "kis fekete ruhát", ami a Vogue magazinban is megjelent és nagyon népszerű lett. Ez az elegáns a Chanel-kosztüm azóta klasszikus ruhadarabnak számít, a fehér gyöngysorral kombinálva a "modern nők" egyik kedvence lett.

Saját hosszú haját is levágatta, a modelljeinek is rövid volt a frizurája, ami abban a korban szokatlannak számított.

„A nő, aki levágatja a haját, arra készül, hogy megváltoztassa az életét.”

Coco rendkívüli üzletasszony volt, többször talpra állt, a különleges ruhák mellett kozmetikai szereket, és kiegészítőket is kínált. Életéről könyv, film, musical is készült. A Chanel divatház, amit több, mit 100 éve alapított, ma is működik, a divatvilág élvonalába tartozik.

Halász Kinga
- Budapestimami -

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Miért nem vagyunk mi szuperanyuk? - Bebetonozott hagyomány, vagy instant anyaság?

Miért nem vagyunk mi szuperanyuk? - Bebetonozott hagyomány, vagy instant anyaság?

Hogy miért kapjuk sokszor meg a „bezzeg az én időmben, mindig rendben volt a ház, finom főtt étellel az asztalon, pedig még ennyi elektromos csodánk sem volt?”. Hogy a mai lányok miért nincsenek felkészítve az életre? Van erre egy teóriám.
A tornaszőnyegről a digitális térbe avagy miért jó az online mozgás

A tornaszőnyegről a digitális térbe avagy miért jó az online mozgás

A bezártság és a beszűkült mozgási lehetőségek alaposan átalakították az edzőtermi kínálatot. Gyakorlatilag mindenki az online térben próbál érvényesülni, ami hatalmas választékot eredményezett. Válogatásunkban a kicsiktől a 60+os tornáig, a jógától a pilates-en át az intimtornáig végigvesszük a kínálatot.
Gyerekrajz pályázat-Kreatív gyerekeket keres a Beango designer márka

Beango stílus designer rajzpályázata gyerekeknek - fődíj egy egyedi szülő-gyerek ruhaszett

Pályázat típusa: rajzpályázatKorosztály: 5-12 évesBeküldési határidő: 2021. március 14.
5 lépés gyermekünk sikeres motiválásához - letölthető jutalomtáblával

4 lépés gyermekünk sikeres motiválásához - letölthető jutalomtáblával

Sok szülő panaszkodik arról, hogy úgy érzi, nincs eszköz a kezében, amivel motiválni tudná gyermekét, legyen szó feladat megoldásáról vagy otthoni teendők ellátásáról. Ez az elmúlt időszakban több családban is kicsúcsosodott. Ehhez próbálunk néhány ötletet, megoldást adni, ami segíthet motiválni gyermekünket. Sőt hoztunk Nektek egy szuper letölthető jutalomtáblát is!
Ugrás az oldal tetejére