Mesélj kérlek arról, hogy pontosan mi is a Nemzeti Dobogó és hogyan indult el?
Két és fél évvel ezelőtt mondtam először Cseke Péternek, hogy szeretnék létrehozni egy dráma- és színházpedagógiai műhelyt. Úgy éreztem, hogy szükség van erre Kecskeméten. Péter nagyon támogató volt, így 2022 januárban elindult a Nemzeti Dobogó egy középiskolás csoporttal.
2022-ben szerveztünk egy nyári tábort is a 10-14 éves korosztálynak. Annyira jól érezték magukat a gyerekek, hogy kérték, nekik is induljon csoport ősztől, ez lett a Mustra. Varga-Huszti Mátéval és Szabó Dorottyával együtt dolgoztunk a táborban, 2022 ősztől pedig a Nemzeti Dobogóban is, immáron két csoporttal. Az első félévben nem született még produktum, inkább egy önismereti, drámajátékos, a színművészet néhány szegmensét érintő csoportot működtettünk. A 2022 őszén induló, egész tanévben működő csoportok viszont már vizsgaelőadásokkal is készültek Máté és Dorottya vezetésével.
A Mustra csoport egy keresztmetszettel dolgozott A dzsungel könyvéből, amit Dorottya tanított be a gyerekeknek, Máté pedig rendezői szemmel kísérte a munkájukat. A középiskolások egy kortárs magyar versekkel tűzdelt előadást hoztak létre, ami úgy született, hogy Máté küldött egy kérdőívet a gyerekeknek, a kérdésekre adott válaszokból pedig írt egy kész darabot.
2023-ban pedig egy versszínházi előadással készültek, Kölcsey Ferenc és Csokonai Vitéz Mihály műveiből. Dorottya és Máté rendezte és az „Árkádiában éltem én is!” címet kapta.
Amikor a gyerekekkel dolgozol, akkor ugyanazt az eszköztárat használod, mint a felnőttekkel?
2023 januárjában elindítottam egy felnőtt csoportot. Már régóta szerettem volna egy olyan helyet kialakítani, ahol felnőttek dolgozhatnak együtt, de nem színjátszó csoport formájában.
Azt észrevettem a gyerekeken, hogy a szituációs- és drámajátékok rengeteget fejlesztenek rajtuk. Saját tapasztalatom is volt ezzel kapcsolatban, amikor Dorottya vagy Máté tartotta az órát, de páratlanul voltak a gyerekek és beálltam közéjük egy-egy gyakorlatban. Feltűnt, hogy nekem is sokat segít abban, hogy összeszedettebb legyek. Le kellett küzdenem a szétszórtságomat, hogy ne zavarjam az órát.
Úgy éreztem, nekem sokat számít, hogy 45 perc alatt úgymond „összerántott” ez a pár gyakorlat és ezáltal a következő 3 napomon sokkal jobban tudtam figyelni és dolgozni. Emiatt jutottam arra, hogy ez talán más felnőtteknek is jót tenne. A drámapedagógia egy hatalmas szelete az önismeretre épül. Ugyanezeket a játékokat és gyakorlatokat alkalmazzák a pszichodrámában, vagy például egy családállításon, sok dologra használhatóak.
A felnőtteknél csak drámapedagógiát használok, a fiataloknál színházi eszközöket is alkalmazunk. A felnőttek elsősorban a közösség, a nevetés és a játék öröme miatt jönnek hozzánk, a gyerekek pedig a színházi szakma iránt érdeklődnek.
A gyerekekkel úgy építed fel az órákat, hogy az ő érdeklődési körük (zenei ízlésük, aktuális kedvenc film, könyv stb.) megjelenjen?
Mindig fontos volt nekem, hogy képben legyek azzal kapcsolatban, mit néznek, mit hallgatnak, kiket követnek. Érdekelt, hogy milyen az ő ízlésük. Azt hinné az ember, hogy az idő múlásával egyre nehezebb lépést tartani velük, de ez nem így van. Most azt veszem észre, hogy elmegyek egy koncertre és ez a korosztály is ott van. A youtuberek, akik értékes mondanivalót közölnek, szintén közös pontok már az életünkben, hivatkozási alapok. Pedagógusként, színházi alkotóként is muszáj folyamatosan fejlődnünk.
Hívhatjuk ezt tehetséggondozásnak?
Abszolút. Biztos, hogy nem mindenki fog színházzal foglalkozni, és ezt sokan már most tudják. Ez egy műhely, ahol az önkifejezés eszközeit próbálgatják, kísérleteznek, feszegetik a határaikat. Akik komolyan erre a pályára készülnek, azoknak megadjuk a kellő segítséget, és ebben a színházi közegben megtanulhatják, hogy alázat és elhivatottság nélkül nem érdemes ezt a szakmát választani.
A 2023-as táborok miben különböztek az előző évitől?
A középiskolásoknak lemodelleztünk egy színművészeti egyetemi felvételi úgynevezett másod-, harmadrostát. Folyamatosan kapták a jeleneteket, amiket bemutattak, azokba Máté belerendezett, újra dolgoztak vele, újra bemutatták. Mindent, amit a mesterségről lehet tudni ebben a korban, azt megtanulhatták a táborban résztvevők. A végén megnéztük a jeleneteket, amiket összeállítottak a héten.
A kicsikkel a Mustra táborban rengeteget játszottunk, ritmusjátékokat, memoritereket, verseket tanítottunk nekik, helyzetgyakorlatokat csináltattunk velük, a teátrum balett-tagozatának (Kecskemét City Balett) táncművésze, Nagy Nikolett pedig színpadi mozgás-kurzusokat tartott.
Ebben az évben is sok munkátok lesz, mindannyian rengeteg előadásban működtök közre, hogyan tudjátok megoldani, hogy mindenre jusson idő?
Erre mindig szakítunk időt, és a színházi munkarendnek olyannyira a részévé vált a csoportok működése, hogy a kollégák is tiszteletben tartják a Nemzeti Dobogó iránti elköteleződésünket.
Van olyan fiatal, akit nektek kell erre a pályára terelni, mert nem látja magát olyan tehetségesnek?
Van olyan növendékünk, aki szép lassan nyílt ki előttünk, és a közös munka során jöttünk rá, ő is és mi is, hogy érdemes komolyan megfontolnia az egyetemi jelentkezést. Aki már itt van a csoportban, el fogja tudni dönteni, hogy ezt szeretné-e csinálni vagy sem. Pontosan azért, mert itt valóban átlátja a szakmát.
A csoportba járó gyerekek szülei nagyon jó véleménnyel vannak az itt végzett munkáról.
Igen, abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a szülők bizalommal vannak irántunk. Hálásak vagyunk, hogy ezeknek a tehetséges gyerekeknek van lehetőségük itt lenni, és a szüleik engedik és támogatják őket. Rengeteg visszajelzést kapunk tőlük, hogy a gyermeküket sokkal nyitottabbnak, kiegyensúlyozottabbnak látják, amióta hozzánk jár.
Már említetted, hogy az önismeretben is segítenek ezek a gyakorlatok. Azt mondják, a színészet terápia. Akkor azt is mondhatjuk, hogy a játékok, feladatok is bírhatnak terápiás jelleggel?
A drámapedagógia-könyvekben le van írva, hogy a játékoknak mi a szabálya, a célja és a hatása. Bátorsággal veszem elő – tudatosan – a gyakorlatokat olyan céllal, hogy melyik milyen hatással bír. Kapcsolatteremtésre, énképalakításra, tudatosságra, koncentrációra nevelnek ezek a játékok. A felnőtteknél mutatkozott meg leggyorsabban a terápiás jelleg, ők bátrabban hozzák be a hét során felgyülemlett feszültséget, amit itt önfeledten szórakozva, beszélgetve kiadhatnak magukból.
Kapnak lehetőséget arra a gyerekek, hogy a Kecskeméti Nemzeti Színház előadásaiban is kipróbálhassák magukat?
Jelenleg tizenegyen játszanak futó darabban azok közül, akik velünk dolgoznak a csoportokban és/vagy részt vettek a táborainkban. A rendezők gyakran fordulnak hozzánk , ha gyerekszínészre van szükségük egy produkcióban, de a castingokra is elküldjük őket, hogy tapasztalják meg ezt is. Ezen kívül folyamatosan fellépnek a színház rendezvényein, és önálló előadásuk is készül minden évben.
Hogyan lehet csatlakozni a Nemzeti Dobogó csoportjaihoz?
Minden csoporthoz más feltételekkel. Nagyon sokan vagyunk, és mindig azt mondjuk, hogy nem, már nem veszünk fel több növendéket, de ha valaki mindhármunkat elvarázsol, mint legutóbb, pár hete egy tüneményes kislány, akkor igyekszünk integrálni a neki legmegfelelőbb csoportba.
Hétfőnként működik a SZIKRA a legkisebbeknek, kedden a MUSTRA a nagykamaszoknak, szerdán a DOBOGÓSOK csoport a gimnáziumi korosztálynak, csütörtökön pedig az ÉNKÉPZŐKÖR a játékos kedvű felnőtteknek.
A nemzetidobogo@kecskemetinemzeti.hu e-mail-címen, valamint az Instagramon, a ”nemzetidobogo” felhasználónéven elérhetnek bennünket.
Milyen programokkal készül még a Nemzeti Dobogó?
Két esemény lesz a közeljövőben, amellyel szeretnénk a pálya iránt érdeklődőknek segítséget nyújtani:
Érettségi próba
A drámaérettségire, és a színházművészeti szakokon előforduló műveltségi tesztekre felkészítő kurzus. A kurzus célja, hogy a drámaérettségire, valamint a színész-, rendező-, dramaturg-, drámainstruktor-, rendezőasszisztens és egyéb szakokon szokásos műveltségi tesztekre színházi közegben, színházi szakemberek körében készülhessetek fel.
Az első alkalom időpontja 2024. február 10. szombat 15:00-18:00 óra, helyszíne a Ruszt József Stúdiószínház.
A kurzuson való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, a jelentkezőket korlátozott létszámban áll módunkban fogadni.
Érdeklődésüket a nemzetidobogo@kecskemetinemzeti.hu email-címen jelezhetik 2024. január 21-ig egy rövid bemutatkozással és a kurzuson való részvétellel kapcsolatos céljainak megfogalmazásával!
Öníró workshop
Kreatív írás workshop középiskolásoknak : Amennyiben a benned és körülötted zajló életről folyton közölni vágysz, és úgy érzed, hogy az önkifejezés optimális módja számodra az írás, akkor a Nemzeti Dobogó alkotó közösségében a helyed!
A workshop célja, hogy a résztvevők kreatív írásgyakorlatok során fedezzék fel a történetmesélésben és saját magukban rejlő lehetőségeket.
Időpont: 2024. február 3. szombat 10:00-18:00
Helyszín: Ruszt József Stúdiószínház
A workshopon való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, a jelentkezőket korlátozott létszámban áll módunkban fogadni.
Érdeklődésedet a nemzetidobogo@kecskemetinemzeti.hu email-címen jelezheted 2024. január 21-ig egy rövid bemutatkozással és a kurzuson való részvétellel kapcsolatos céljaid megfogalmazásával!
Tiszavölgyi Cecilia
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges