Jelenlegi hely

Fekete péntek helyett Ne vásárolj semmit! nap

Hatalmas tömeg a plázákban, vásárlási láz, a konzumkultúra diadala vagy tudatos, minőségi élet, aminek a középpontjában nem a vásárlás áll? Venni vagy nem venni?

A reklámok üzenete számunkra, hogy azok vagyunk, amit fogyasztunk: amit megveszünk, megeszünk, felveszünk. De az értékünk, személyiségünk tényleg a fogyasztásunktól függ?

Minden év november utolsó péntekén tartják a nemzetközi "Ne vásárolj semmit" napot, ami felhívja a figyelmet a túlfogyasztás okozta környezeti és társadalmi problémákra. Arra is, hogy advent ma már nem az ünnepvárásról, hanem a rohanásról, a drága ajándékok beszerzéséről szól.

Black Friday

A fekete péntek a hálaadást követő péntek elnevezése az Egyesült Államokban, amely ott néhány évtizede hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete. A kifejezés 1966-ban keletkezett, használata 2009-re vált általánossá. Mivel a hálaadás az Egyesült Államokban november negyedik csütörtökére esik, a fekete péntek így november 23-29. között szokott lenni.

Az elnevezés használata Philadelphiából ered és a sűrű közlekedésre utal. Első ismert megjelenésekor az 1965. évi fekete péntekre utalt: 1966. január -- „Fekete péntek” nevet adta a Philadelphiai Rendőrség a hálaadást követő napnak. Azonban ez nem egy kedveskedő név.

A fekete péntekkel indul meg a karácsonyi bevásárlószezon, ami hatalmas dugókkal, a belvárosi boltokhoz siető vásárlók miatt tömött járdákkal jár. Újabban a kereskedők és a média inkább arra utal a kifejezéssel, hogy a kereskedők ekkor kezdenek a pirosból (a veszteség színe a könyvelésben) átmenni a feketébe (vagyis nyereséget termelni).

Napjainkban a kereskedők az év végi vásárlási szezonban bonyolítják le éves forgalmuk kb. 40 százalékát. Magyarországon először 2013. november 29-én tartották meg a kiskereskedelemben a Black Friday nevű akciót, amelyen átlagon felüli árkedvezményeket kínálnak a vásárlóknak.

Roham az üzletekben

Az USA-ban nem hivatalos ünnep, de sokan szabadnapot vesznek ki erre a napra. Az amerikai nagyvárosokban a leértékeléssel nyitó üzletek előtt hosszú sorok állnak, amikor bejutnak, a vevők lerohanják a boltot. Az áruházakban ekkor már elkészítik a karácsonyi dekorációt.

Nyitáskor a kereskedők alacsony árakkal és kedvezményekkel igyekeznek a tömegeket a boltjaikba vonzani. Az év egyik legnagyobb forgalmát bonyolító nap mind a vevők számát, mind a bevételt tekintve.

Nálunk inkább az internetes kereskedelemben jelenik meg a vásárlási láz. Legkeresettebbek az elektronikai cikkek, a játékok, háztartási gépek, ruhák.

Ne vásárolj semmit! nap

A Ne Vásárolj Semmit! Nap jelképes tiltakozás a túlfogyasztás és a reklámnak a mindennapi életünkre gyakorolt hatása ellen.  A napot 1992-ben kezdeményezte a kanadai Ted Dave, aki a reklámszakmában dolgozott. Ezáltal akart tiltakozni a reklámok szüntelen túlfogyasztásra való ösztönzése ellen.

Azóta hatvan ország vette át a Ne vásárolj semmit! napot, amit november utolsó péntekén rendeznek. Magyarországon először  2004-ben tartották.

„Nincsen az rendjén, hogy fogyasztási szokásainkkal környezeti és társadalmi problémákat generálunk. Mint ahogy az sem, hogy a vásárlás és egyes tárgyak kedvéért hajlandóak vagyunk még el is adósodni, miközben ha őszintén magunkba nézünk, nélkülük is boldogan elélhetnénk.”

A Magyar Természetvédők Szövetsége ezen a napon arra kéri az embereket, hogy egyáltalán ne vásároljanak.

„Az életben sok örömforrás van még, a boldogságot nem a boltokban árulják.”

Hogyan vehetünk benne részt? Ez nem arról szól, hogy a szükséges dolgokat ne vegyük meg, inkább az üzletek elkerülésére vonatkozik. Használjuk az időnket valami másra! Pl. Séta egy kedvelt helyünkön, meseolvasás, filmnézés, társasjáték, forró fürdő, sütisütés.

A Magyar Természetvédők Szövetsége vásárlási tippjei az év 365 napjára:

1. Elsőként érdemes végiggondolni, hogy valóban szükségünk van-e a megvásárolni kívánt termékre. Ehhez nagy segítséget nyújthat egy bevásárló lista, így kisebb a csábítás, hogy olyasmit vegyünk, amit aztán csak kerülgetünk, vagy élelmiszer esetén kidobunk, mert megromlik, mielőtt elfogyaszthatnánk.

2. Ha a vásárlás mellett döntünk, mindenképp nézzük meg, hogy a termék honnan származik, keressük a helyi termékeket, hiszen ebben az esetben a hazai gazdaságot támogatjuk és nem mellesleg a szállításból eredő környezetszennyezés is jóval alacsonyabb.

3. Nagyon fontos, hogy idény gyümölcsöket és zöldségeket vásároljunk. Bizonyára mindannyian kóstoltunk már paradicsomot és földiepret decemberben, de azok zamata, vitamintartalma meg sem közelíti a nyáron termettekét, arról nem is beszélve, hogy igen gyakran a külföldről származó gyümölcsökön, zöldségeken növényvédőszer-maradványok, tartósítószerek mutathatók ki.

4. Keressük a környezetkímélő gazdálkodásból, illetve méltányos kereskedelemből származó bio és fairtrade termékeket, amelyek előállítása során óvják a környezetet és a termelők megélhetését is biztosítják.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete néhány érdekes tényt ajánl figyelmünkbe a nap kapcsán:

  • A vásárlásfüggést vagy kényszeres vásárlást egyre inkább szenvedélybetegségként tartják számon. Becslésesek Magyarországon ez a népesség mintegy 5%-át érinti, de a nők jó harmada lehet veszélyeztetett.
  • A hazai vásárlók mintegy fele soha vagy csak ritkán készül előre a vásárlásra bevásárló listával.
  • A vásárlások átlagosan 40%-a az előzetes vásárlási szándékoktól független, hirtelen ötlet és gyors döntés alapján való impulzus vásárlás, amiben nagy szerepet játszanak az akciók és a boltok által bevetett marketing-trükkök. A hazai felmérések emellett azt is mutatják, hogy a vásárlók 55%-a hagyatkozik a boltokban hozott gyors döntésekre.
  • 2009 végén a magyar lakosság összes áruhitel-állománya megközelítőleg 90 milliárd forint volt, miközben a bankok által nyilvántartott késedelmes adósság visszafizetők száma 2010 végére elérte a 900 ezer főt.
  • Többek között annak köszönhetően, hogy Európában átlagosan minden hónapban veszünk egy új mobilt, világszerte évente 40 millió tonna elektronikus hulladék keletkezik, aminek a megfelelő kezelése és újrahasznosítása egyáltalán nem megoldott.
  • Életmódunknak köszönhetően jelentősen túlterheljük a bolygót. Ha mindenki úgy élne, mint mi magyarok, kettő Földre lenne szükségünk. Míg ugyanis egy lakosra körülbelül 1,8 globális hektár biológiailag aktív terület jut, mi 2,98-at használunk fejenként. Ez megfelel a felelőtlenség globális átlagának: az emberiség ugyanis 50%-kal gyorsabban használja a bolygó ökoszisztémáinak szolgáltatásait, mint ahogy azok képesek lennének megújulni.
  • Mindeközben még jól sem érezzük magunkat annyira. A fogyasztásban és az anyagi javak felhalmozásában éllovasnak számító (és sokak számára példaképnek tekintett) Egyesült Államok a második világháború óta igencsak meggazdagodott. Annak ellenére, hogy az átlagos amerikaiak többet és többet fogyasztanak, egyre boldogtalanabbak és egyre rosszabbul érzik magukat a világban. Mi vajon boldogabbak vagyunk?

Halász Kinga
- Budapestimami -

Felhasznált forrás: greenfo.hu, tudatosvasarlo.hu

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Márton napi nosztalgia, avagy gyermekkorunk libái

Márton napi nosztalgia, avagy gyermekkorunk libái

Márton nap kapcsán jönnek a libalakomák. Jószerivel a 21. század embere a tányéron találkozik maximum libával. Ma már vidéken sincs divatja a lúdtartásnak. Te emlékszel az első emlékedre a libákkal kapcsolatban? Bevallom én egyáltalán nem, de ha visszagondolok, lehet, hogy a mesékben mondókákban találkoztam velük először.
7 őszi film, amit látnotok kell!

7 őszi film, amit látnotok kell!

Őszi hangulatú filmek közül rengeteg olyan akad, amelyek tökéletesen visszaadják az évszak borongós, melankolikus vagy épp varázslatos oldalát. Íme néhány ajánlás, amelyek garantáltan segítenek ráhangolódni az őszre.
10 tipp egy kedvessebb élethez

10 tipp egy kedvesebb élethez

A Kedvesség Világnapját (World Kindness Day) minden évben november 13-án ünneplik, és célja, hogy világszerte előmozdítsa a kedvességet és az emberek közötti megértést.
Halloween uzsonnás doboz gyerekeknek: így lesz a tízóraiból "rémisztő élmény", amiért az osztály is rajong!

Halloween uzsonnás doboz gyerekeknek: így lesz a tízóraiból "rémisztő élmény", amiért az osztály is rajong!

Kisgyerekkorom óta nagy rajongója vagyok a Halloween-nek, és örömmel látom, hogy egyre több Halloween buli és hagyomány épül be itthon is.
Ugrás az oldal tetejére