A Kecskeméti Katona kamaraszínházi premierje Ray Cooney egyik nagy sikerű darabja volt. A teátrum az 1x3 néha 4 és A miniszter félrelép című bohózatok után ismét a szerzőtől választott egy vidám művet. A közönség nagyon szereti a vígjátékokat, jobbára alig várják, hogy jegyet válthassanak, hiszen szájhagyomány útján terjed az ilyen előadások népszerűsége. - Tiszavölgyi Cecília interjúja.
A történet most is – mint általában – egy tervezett megcsalásról szól, amelynek megvalósulását rengeteg tényező akadályozza. Főhősünk, Gilbert kiszemel magának egy gyönyörű nőt, akit egy általa rafinált módon megvásárolt bundával szeretne megszerezni. Mindketten házasok, így a párjuk tudtán kívül kell cselekedniük. Természetesen egyre több és több bonyodalom bontakozik ki, és mindenkiről derülnek ki titkok.
Szerednyey Béla rendezte az előadást, aki kiválóan ismeri ezt a művet, hiszen ő játszotta Arnoldot éveken keresztül a Madách Színházban. A vezetőség ezúttal Arnold szerepére Járai Mátét választotta, akit sem bemutatnom, sem jellemeznem nem kell már a kecskeméti közönségnek. Pusztán azzal, hogy belép a színpadra, megalapozza az aznapi hangulatot. Taps és mosolyok százai üdvözlik mindannyiszor. Gilbertet, azaz a szőrmeszalon tulajdonosát Nagy Sándor hívja életre, akit tavalyról, a Cirkuszhercegnő című operettből mindannyian jól ismerünk. Korunk egyik nagy nevettetője, közönségkedvence ő is.
Hihetetlen párost alkotnak ők, mindketten zsigerből játszanak. Arnold (Járai Máté) nem támogatja Gilbert (Nagy Sándor) terveit, csak kényszerből segít neki. Gilbert azonban bármire kész, hogy a fantasztikusan szép Janie (Horváth Alexandra) az övé legyen egyszer s mindenkorra. Janie-t sem kell azonban félteni, hiszen ő is bármire kész a bundáért, a zavaró körülményeket gyakorlatilag semmibe veszi és kész a végsőkig elmenni. Horváth Alexandra nemcsak gyönyörű, de nagyon tehetséges is, és az eddig játszott Cooney-darabokban már bizonyított is. Természetesen a közönség nemcsak vígjátékokban láthatta őt, és ebben az évadban sem csak ebben a műfajban fog remekelni.
Az előadás könnyed és szórakoztató, ebben ebben nagy szerepe van továbbá Csombor Teréz, Danyi Judit, Gajári Nóra, Magyar Éva, Venczli Zóra, Fazakas Géza, Hegedűs Zoltán, és Koller Krisztián színművészeknek
Horváth Alexandra színművészt kérdeztem az előadásról és a hivatásáról.
Mit gondolsz, mi a műfaj legnagyobb nehézsége és a legnagyobb pozitívuma?
A megfelelő tempó nagyon fontos, egy másodpercen is múlhat, hogy az adott jelenet működik vagy sem. A koncentrált, fegyelmezett állapot, a magas energiaszint, a figyelem a partnerekre, ezek mind fontos eszközök ahhoz, hogy valóban magas színvonalon tudjunk működni. Ezen kívül, a próbafolyamat alatt többször is elhangzott, hogy mennyire fontos a pontos szövegtudás. Mivel a vígjáték könnyed műfaj, az ember hihetné azt, hogy elég nagyjából tudni a szöveget, de az igazság az, hogy egyből érezni lehet, ha valaki véletlenül mást mond. Döccen a ritmus, nem úgy csattan el a poén, és ha sok ilyen van, akkor a legjobban megírt vígjáték sem fog működni.
Számomra a műfaj legnagyobb pozitívuma a nevetés ereje. Amikor sikerül igazán együtt rezegni a közönséggel, és van kedvük sokat és jókat nevetni – az önfeledten szórakozó közönségnek hatalmas energiája van és ez sok erőt ad nekünk játék közben.
A te életedben milyen szerepet tölt be a humor?
Számomra az egyik legfontosabb emberi erény. Nehezen tudok olyan emberhez kapcsolódni, akinek nincs humorérzéke, vagy akivel nem egyezik a humorunk. De ha megnézek egy filmet, vagy elolvasok egy könyvet, akkor is nélkülözhetetlennek tartom. Még egy mély, drámai történet esetében is – ha nem megy az ízlés és a mondanivaló rovására.
Vígjátékot mindig hálás feladat játszani? Adott esetben téged is kizökkent, ha rossz napod van?
Azt nem állítom, hogy mindig hálás. Nehéz ugyanolyan motiváltan és jókedvűen elkezdeni mindegyik előadást. Ilyenkor szoktuk meglepni egymást a kollégákkal – kisebb imprók, új ötletek, bármi apró újdonság, amitől nem sérül az előadás dinamikája, viszont segít frissen tartani és jelen idejűvé varázsolni minden alkalmat. Ezek a pillanatok és a közönség pozitív visszajelzései mindig feltöltenek, olyankor is, amikor nehezebben indul el az előadásra hangolódás.
Mik azok a tulajdonságai Janie-nek, amik a legtávolabb állnak tőled, amik nehézséget okoztak a karakter megformálásakor?
Igazság szerint Janie úgy, ahogy van, távol áll tőlem. Ő egy rúdtáncos, akit főleg a pénz, a drága bundák, a külsőségek motiválnak, ezekért képes nagyjából bármit megtenni. Számtalan magyarázat lehet arra, mi történhetett korábban ezzel a nővel, amiért így viselkedik, de a vígjáték nem igazán ad erre válaszokat.. Számomra azt hiszem, ez a legnagyobb nehézség: hogy ne akarjam mindenáron megmutatni a sebezhetőséget, a miérteket, de mégis igaz és őszinte legyen – csak erősebb ecsetvonásokkal.
Kerültél már Cooney-féle abszurd helyzetbe, amit magad is már-már filmbeillőnek éreztél?
Velem egy egyszerű bevásárlás során is mindig történik valami, ami abszurd – most bezzeg nem jut az eszembe semmi olyan, amit érdemes lenne elmesélni. Alapvetően nagyon szeretek nevetni magamon, az önirónia sokat segít mind a gondtalan, mind a nehezebb időszakokban.
Kecskemétimami - Tiszavölgyi Cecília
Fotók: Művészfotóth
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges